זכרונות ומחשבות

11796444_10153278458577740_5642572941105751274_n

 

 

בסוף השנה המדהימה ההיא, 1979, השנה של פינק פלויד "החומה" ושל הקלאש "לונדון קולינג", השנה של סופרטראמפ "ארוחת בוקר באמריקה" ושל פרנק זאפה "המוסך של ג'ו", השנה של לד זפלין האחרון ושל ניל יאנג Rust Never Sleeps  – השנה של "אפוקליפסה עכשיו" ושל "זיונים זה לא הכל". השנה ההיא. בסוף השנה ההיא גילינו את "מחשבות", כתב העת של IBM.

היו שם מאמרים על כל מיני דברים שאי אפשר היה לקרוא בעיתונים, או במעריב לנוער, או בלהיטון/עולם הקולנוע. חיים, דת ומדע, אמנות וקולנוע, פיזיקה, מתמטיקה ומחשבים, מדע, חינוך והיסטוריה, מדע, הגות ואמנות. היינו רעבים מאוד לדעת, ולחשוב, ואת "מחשבות" לא ניתן היה לקנות. אי אפשר היה לקנות אותו כי הוא לא נמכר בשום מקום, והאגדה האורבנית היתה שרק מיוחסים ונחשבים מקבלים אותו.
אבל יום אחד נכנסתי לבית IBM בשדרות שאול המלך בתל אביב, ושאלתי בביישנות, והשומר נתן לי חוברת אחת שהיתה על הדלפק. שי, החבר שלי, לא האמין לי שבאמת מבקשים ומקבלים. אמרתי לו: בחיי, שי….נכנסתי, ביקשתי ונתנו לי….

ולכן, בשעת ערב מאוחרת, היינו בדרך לסרט "לב זכוכית" של וורנר הרצוג בסינמטק, אכלנו בורקס ב"סמי בורקס" ואז נכנסנו, נערים צעירים ונבוכים מהפרברים, אל תוך הלובי של בית הבנין שהטיל עלינו מורא. ביקשנו חוברת חדשה.

השומר בלובי אמר – אין לי. נגמר. לקחו הכל, והחבר שלי שי גיחך אלי: ״אמרתי לך, הם לא נותנים לסתם אנשים, ועוד כמונו״, אבל איש גדול אחד שעמד שם בצד, פתאום אמר בקול עמוק ושקט: "חכו רגע, אל תלכו". הוא פתח תיק צד שהיה לו ושלף חוברת חדשה עם ריח של דפוס ונתן לנו.

זה היה צבי ינאי. וזו הייתה 1979.

 

גיליונות מחשבות ברשת

פרסם תגובה או השאר עקבות: Trackback URL.

תגובות

  • רביב  ביום 02/13/2019 בשעה 12:06

    עברה בי צמרמורת.

  • חנן כהן  ביום 02/13/2019 בשעה 12:11

    הגליונות הגיעו למועדון של הקיבוץ. היה מרתק.

    כל הארכיון הועלה לרשת

    http://thinkil.co.il

  • idancaspary  ביום 02/13/2019 בשעה 13:30

    וואו…
    בכל פעם שאתה כותב על שנות נעוריך אני מרגיש שאתה כותב עלי…התבגרנו באותן שנים (שנינו ילידי 1963)
    החומה, לונדון קולינג, סופרטרמפ…גיל 16. היתה איכות אחרת באוויר (וזו בטח הזקנה שמדברת מפי (:

  • איתן לרנר  ביום 02/13/2019 בשעה 20:56

    צבי ינאי האוטודידקט.
    אני עצמי גיליתי בשנות העשרים לחיי שניתן לקחת אותן בבית IBM

  • גיל  ביום 02/14/2019 בשעה 14:17

    איזה אדם ענק היה צבי ינאי.
    מחשבות (שקראתי לסירוגין, כשהצלחתי לשים את ידי על חוברת) פתח עולם שלם של מדע ותרבות שאף אחד לא כתב עליו בארץ.
    הכתבות שם לא היו מתחנפות, הרבה פעמים ארוכות מאוד ותמיד מעוררות מחשבה.
    ינאי פתח צוהר לאנשים רבים שלא ידעו כלום אל נושאים כמו ספקנות מדעית, אבולוציה, פיסיקה וכו' והכל נעשה מאהבה גדולה.
    חבל שאין שום דבר דומה כיום.

  • מיה  ביום 03/10/2019 בשעה 14:25

    מקסים:-)

  • ilansinai2013  ביום 01/08/2020 בשעה 10:30

    גם אני זוכר.
    ביקשתי להירשם וגם הייתי מוכן לשלם אבל לאחר ששאלו מי אני…. אמרו שאי אפשר, ובכל זאת שלחו חוברת אחת.

    המעניין הוא צורת ההסתכלות. במקום להיעלב בחרת לכמוה ולרצות …

  • עומר  ביום 01/29/2020 בשעה 7:44

    אכן איש ענק צבי ינאי. פרויקט מחשבות היה מדהים, עד היום שומר את כל החוברות, שהיום כבר נמצאות ברשת

כתיבת תגובה