רשימת כהן – אלבומים עבריים אהובים

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

צילום: אלעד אקרמן

1

אריק איינשטיין, מזל גדי 1968

אלוהים שלח אצבע ונגע באלבום הזה, שעוד מעט ימלאו לו 50 שנה ויש בו 12 שירים שהלחין במיוחד לתקליט צעיר בן 21, יוצא להקת הנח"ל, בשם שלום חנוך. המילים נכתבו בחלקם גם בידי שלום חנוך ("האדון הרופא", "מה שהיה היה", "כשנופל כוכב", "לילה", "כהה כהה") ובידי קיבוצניק אחר ממשמרות, אחד מאיר אריאל, וגם המשוררות מרים ילן שטקליס ולאה גולדברג מיוצגות פה. המעבד הגאון אלכס וייס ניצח על תזמורת סי בי אס ישראל והצליח ליצור שילוב מופתי בין פסיכדליה מודרנית לבין מתיקות של עולם הילדות, בין מוזיקה קלאסית לבין פופ סיקסטיזי קסום. זהו תקליט הסולו השני של איינשטיין והוא נקרא על שם המזל שבו נולד איינשטיין.

2

תמוז, סוף עונת התפוזים      1976

אחרי הצ'רצ'ילים, אחרית הימים וכוורת נולדה להקת תמוז, שילוב בלתי אפשרי בין אנשים שונים, תפיסות עולם מנוגדות וטעמים סותרים, שהוליד תחת ידי המפיק המוזיקלי הענק לואי להב יצירת מופת שאין בה שניה מיותרת. "סוף עונת התפוזים" הוא מקבץ שירים מושלם ("לא יודע איך לומר לך", "פנס הרחוב", "הולך בטל"), עם יצירת פרוג מופלאה של 9 דקות ("מה שיותר עמוק יותר כחול") שיר עוצמתי וסולו תופים נהדר ("אהבה שקטה"), עם אריאל זילבר בשיאו כמלחין ומבצע ("ככה את רצית אותי", "הולך בטל"), עם סאונד וערכי הפקה שלא נשמעו כאן לפני כן. תקליט שמשקף באופן מרהיב ומלהיב את התקופה שבה נוצר, בין טראומת מלחמת יום כיפור לבין הסכמי השלום עם מצרים.

3

כוורת, סיפורי פוגי     1973

כוורת פוגי בפיתה 1974

כוורת צפוף באוזן 1975

אופרת הרוק של שבעת חברי כוורת נולדה באמצע הדרך שבין להקת הנח"ל לבין להקת אולמן בראדרז האמריקאית. סנדרסון, עם הרבה עזרה מידידים, הדהים את התרבות הישראלית עם יצירת רוק בנויה מפרקים קצרים של רוק וצחוק, מנוגנת ומבוצעת לעילא, רוויה בלהיטי-על בשרשרת: "פה קבור הכלב", "שיר המכולת", "יו-יה", "ילד מזדקן" ולהיט הזהב שהיה גם שיר השנה ונשא על גבו את התקליט למכירות שלא היו כדוגמתן בישראל – "המגפיים של ברוך". שני תקליטי ההמשך הוסיפו גוונים ופלאים, החברים האחרים (חוץ מסנדרסון) תרמו שירים, כוורת חידשה את להקת הנח"ל, חיברה בין מזרח ומערב ושיתפה פעולה עם תזמורת בית-השידור בניצוחו של זוזו מוסא והציפה את התרבות הישראלית בקלאסיקות. לחשוב שכל השפע זה נוצר ושוחרר לשוק תוך 3 שנים זה בלתי נתפס.

4

החברים של נטאשה, החברים של נטאשה 1989

החברים של נטאשה, שינויים בהרגלי הצריחה  1991

החברים של נטאשה, רדיו בלה בלה 1994

שלושת אלבומי האולפן של הלהקה חוקרים את כאב ההגירה, את תחושת הזרות, את האחרות. הבדידות. אלבום הבכורה, בתחושה שלי, זיעזע את אמות הסיפים של המוזיקה המקומית. השני – "שינויים בהרגלי הצריחה" יצא זמן קצר אחרי מותו המפתיע של המפיק המוזיקלי יוסי אלפנט. "שינויים בהרגלי הצריחה" נותר כאלבום בלתי-שחיק, בדומה לאלבומי הביטלס (שחלק מהשירים פה מתייחסים אליהם כאל מקור השראה והשפעה) גם השני של "נטאשה" לא מצליח להימאס גם כעבור אלפי האזנות ל"אל תתפשטי לי", "עוד נגיעה", "שני סיפורי אהבה קטנים" והמנון האנשים הבודדים – "אם כבר לבד". קלאסיקה מודרנית. האלבום השלישי, שבעצם סיים את הפרק של "נטאשה" כלהקה מקליטה, הוא אופרת-רוק שאפתנית ויומרנית (ונפלאה ברובה) שמתכתבת עם "החומה" ועם "טומי" ו"קוואדרופניה" של THE WHO גם יחד.

5

אלג'יר, מנועים קדימה    2004

אלג'יר, נאמנות ותשוקה 1995

"מנועים קדימה" היא יצירה שעוד תהדהד ארוכות ועמוקות אל תוך המאה ה-21. זעקת חבולי הנפש, הנדחים והדחויים, הצמאים לאהבה. להכרה. אביב גדג' וגבריאל בלחסן יצרו יחד אלבום ישראלי נדיר בעוצמתו. אבל 9 שנים לפני כן, בגיל 17, אלג'יר (בהפקה מוזיקלית של אסף שריג מ"איפה הילד") הוציאה אלבום בכורה מהפנט, שיצא חודש אחרי רצח רבין ולא זכה לתהודה מספקת.

6

אריק איינשטיין ומיקי גבריאלוב,  בדשא אצל אביגדור  1971

אריק איינשטיין ומיקי גבריאלוב,  סע לאט  1974

אחרי הפרידה משלום חנוך (שנסע לאנגליה) ואחרי תקליט ילדים (עם רוב הקסלי) גילה איינשטיין לעולם את כשרון ההלחנה המרשים של מיקי גבריאלוב. "אני רואה אותה בדרך לגמנסיה", "צא מזה", "אני ואתה" הם רק שלושה משפע השירים האדירים שנמצאים מהתקליט ש(כמעט) את כולו כתב יעקב רוטבליט. בשיתוף הפעולה השני של גבריאלוב ואיינשטיין "סע לאט" פוגשים את עבודת הגיטרות שלא תיאמן (חיים קריו ושלמה יידוב), עיבוד המיתרים של שם-טוב לוי, הלחנים של מיקי גבריאלוב וגם את "ילדים של החיים" שתרם שלום חנוך ועוד קאבר/תרגום לרנדי ניומן ו"הבלדה על זומטי ולבטי". "סע לאט" היה אלבום ששיקף את החיים בישראל שאחרי מלחמת יום כיפור וגם התכתב באירוניה אוהבת עם כוורת.

7

החלונות הגבוהים, החלונות הגבוהים  1967

חמישים שנה מלאו להישג העצום של שמוליק קראוס (שהלחין את כל שירי האלבום האחד, היחיד והמיוחד של השלישיה), ג'וזי כץ ואריק איינשטיין.  קראוס נתן ביטוי לתרבות העברית החדשה, החילונית, החופשית, הבוהמית, אבל שמר על צביון ישראלי-עברי ייחודי כשהלחין טקסטים של אריק איינשטיין לצד שירי משוררים ("הבובה זהבה" של מרים ילן שטקליס, "ילדה קטנה" של חיים חפר וכמובן "חייל של שוקולד" של חנוך לוין). שילוב הקולות בין השלושה, העיבודים החלומיים בטעם חמוץ-מתוק, הסאונד הנקי, המילים הנפלאות, הלחנים המבריקים – אלבום מושלם בכל פרמטר.

8

אריק איינשטיין ושלום חנוך, שבלול  1970

פסקול הסרט העברי ההיפי-אירוני-מלנכולי שביים בועז דוידזון הוא גם אלבום שלם ומושלם בפני עצמו. שלום חנוך מחשמל היטב את הפולק הישראלי, מטמיע את הביטלס ואת הסטונס בהווי המקומי, לא מוותר על עיבודי המיתרים, אבל חובר לאריק איינשטיין בתקליט ראשון משותף, עם קרדיט מלא על העטיפה – אריק איינשטיין ושלום חנוך. ב"שבלול" שלל המנונים בגוונים וטעמים שונים, "למה לי לקחת ללב" (בלדה) ו"מה שיותר עמוק יותר כחול" (רוקנרול מהיר), "אל תוותרי עלי" (בלוז) ו"שונות" (ספק מערכון אוונגרדי, ספק שיר).

9

שלמה ארצי, דרכים  1979

ה-אלבום הטוב ביותר של ארצי ואחד התקליטים הטובים שנוצרו כאן. מוקף בחבורה מצוינת של נגנים ומוזיקאים, הצליח ארצי למצוא את החוט השקוף שעליו נשזרו פנינים לרוב, כשהוא מוצא, לראשונה את קולו הייחודי כמשורר-מזמר, לצד טקסטים של משה בן שאול ("אתמול חלפו הציפורים") ונמרוד גאון ז"ל ("אני שומע שוב"). אלבום מגוון מאוד שהחל את דרכו של ארצי ללב ההמונים. אפשר, אגב, להוסיף ל"דרכים" את "גבר הולך לאיבוד" שקדם לו (1978) ואת "חצות" (1981) שבא בעקבותיו. שניהם תקליטים מעולים.

10

אילן וירצברג ושמעון גלבץ , בציר טוב  1982

גם דבש היה כאן, וגם דם לקינוח. שירי יונה וולך נצבעו בצבעים שונים ומרתקים, מתוקים וחריפים, תחת ידיהם של הצמד וירצברג וגלבץ. אלבום מושלם עם שני להיטים ענקיים "שיר קדמשנתי" (סקס אחר) ו"לא יכולתי לעשות כלום".

11

שלום חנוך,  אדם בתוך עצמו  1977

שלום חנוך, בהופעה חיה 1978

שלום חנוך, חתונה לבנה 1981

תקליטים שהיוו פסקול לדור שלם. הראשון – אלבום עירוני ששיקף מחוזות נפשיים של יוצרו, שדווקא בא מהקיבוץ ולא שכח את כור מחצבתו. אדם בתוך עצמו, בין קיבוץ משמרות לבין תל אביב ולונדון. השני, הופעה, הרהורים על שייכות וזהות (גם מינית), כמה טוב שבאתי הביתה ותפסתי ראש על הבר וסיימתי עם זו לא גיברת זה אדון. השלישי, "חתונה לבנה", סובל מסאונד בעייתי והפקה מנופחת, אבל תידלק את הרוק הישראלי (ואת ההופעות של חנוך עצמו) בכמה שירים עצומים וחשובים.

12

פונץ', פונץ', 1991

פונץ', הצוללת 1992

היתה לי קלטת. בצד אחד "הצוללת", השני של פונץ' ובצד השני אלבום הבכורה הפנומנלי של פונץ'. נסעתי בבריטניה במשך חודש וחצי ושמעתי את הקלטת הזו. ולא הפסקתי להתרגש. מִסְתּוֹבֵב, מְדַבֵּר, מֵחָבֵר אֶל חָבֵר", כתב בבליקי, "אֵין מַעֲבָר לַמִּלִּים – אֲבָל אֲנִי עוֹבֵר בְּשַׁפִּירָא, בְּשַׁבָּזִי, מִשָּׁנָה לְשָׁנָה, הַחֲזָקִים מִסְתּוֹבְבִים עִם הָרֹאשׁ בָּאֲדָמָה, וְהַנָּשִׁים שֶׁלָּהֶם מְדַבְּרוֹת עֲרָבִית, הַיְּלָדִים שֶׁלָּהֶם מַמְצִיאִים עִבְרִית". בבליקי, שלום גד, אלי שאולי ושלומי רוזנבלום המציאו עברית, המציאו רוקנרול עברי  אחר, מתחו חוטים של כסף וזהב בין הסמית'ס הקלאש ופול וולר לבין המציאות הישראלית של תחילת שנות התשעים. שני האלבומים הראשונים של פונץ' (שלא השתתפתי בהם, אלא סתם הערצתי מרחוק) הם בעיני אוצרות יקרים ונהדרים של תרבות. זכיתי, וב-2002 הזמין אותי דני רכט להצטרף ללהקה כפסנתרן וקלידן.

13

סיפורים מהקופסא, רמי פורטיס וברי סחרוף 1988

פורטיסחרוף. סחרופורטיס. השניים האלה לא רק מחוברים בשמותיהם. הם גם נולדו באותו יום. יצירת המופת המשותפת הגיעה אחרי שנים בחו"ל, ומהלה השפעות מוזיקליות שונות, מרוק אנגלי ועד לי הייזלווד, עם טקסטים נוקבים, זועמים, אפוקליפטיים, מרעידים.

14

אהוד בנאי והפליטים, אהוד בנאי והפליטים, 1987

אהוד בנאי, קרוב 1989

אהוד בנאי, השלישי 1992

סוף האייטיז-תחילת הניינטיז. אהוד בנאי מוציא שלושה אלבומים בחמש שנים וממקם את עצמו בשורה הראשונה של התרבות העברית.  "אהוד בנאי והפליטים" הנשים את המוזיקה הישראלית, ביצע בה החייאה, נתן לה חמצן וכוח להמשיך. את רוב האלבומים שיצאו בישראל בשנים הראשונות של האייטיז לא אהבתי. ואז בא בנאי, עם "הפליטים" בראשותו של יוסי אלפנט, גיטריסט מחונן ומוזיקאי גאון, יצק מחדש משמעות למושג "רוק עברי" – כשהוא מותח קו בין מרכיבי ההוויה הישראלית: נח"לאים, חובשי כיפות סרוגות, חיילים משוחררים המטיילים בהודו, מעשנים ונזרקים, עובדי במה ופועלים ערבים, אחים כהי-עור, שחורים במרכז קליטה, ועוד. כמה מהשירים העבריים הטובים ביותר נמצאים כאן.

שנתיים אחר-כך אהוד בנאי בא קרוב. הכי קרוב. הכי פשוט. הכי מבריק. תקליטו השני הוא מסע בזמן, מסע שורשים, מסע גאוגרפי. מ"רוחות הצפון" עם דייגו, שלקח אותו עד לולנסיה ועד בית התה הדני והכנאפה המתוקה בעיר הולדתו ירושלים ורחוב האגס אחד. "קרוב" מחבר את החוטים הפרומים שבין היהדות לישראליות, בין העברית החדשה, המאוהבת, של "כולם יודעים" לארמית העתיקה שבתפילות ושפתו הבוהקת של פנחס שדה. ובתקליט השלישי, שהפיקה מוזיקלית יהודית רביץ, הוא המשיך לפרוש את המניפה. "אל תפחד" הוא אחד השירים היפים והנוגעים שאני מכיר בעברית. ויש שם עוד שלל אוצרות.

15

יוסי בבליקי, אלבום המצעדים 1996

הסולו הראשון של בבליקי, סולן להקת פונץ', הופק בידי האמן של אמיר צורף, אסופה משונה וגם קסומה של שירי עם מודרניים, מדויקים, חדים ואוהבים כאחד.

16

דניאלה ספקטור, דניאלה ספקטור 2009

תמונות של שלג עמוק, יער ועיירות קטנות, ארובות ואוטובוסים, כוכב מת וגני גנים שבהן היופי גדל וצומח פרא לבלי גבול. אחד התקליטים האהובים עלי ביותר.

17

עמיר לב, פעם בחיים, 1997

עגמומיות ("ערב ראש השנה") וחוש נבואי ("עננים שחורים"), יחסי אמא ובן ("כחול וירוק") וכרוניקה של זוגיות קורסת. אלבומו השלישי והמושלם של עמיר לב (בהפקה מוזיקלית של אמיר צורף) הוא אלבום בצבעי שקיעה, ויפה שקיעת שמש ללב עצוב.

18

יהודית רביץ, גלוי ונעלם, 1980

תקליט שהוא פלא מוזיקלי ומילולי. אסופת טקסטים אדירים (שלום חנוך, יעקב גלעד, אברהם חלפי, חיים גורי) ומוזיקה עשירה ומרגשת. אילן מוכיח, יהודה עדר, אלון הלל, איתן גדרון, אבנר קנר, מיקי שביב, ירוסלב יעקובוביץ' ומתי כספי ניגנו שם. "שתיקת הים/ אתה תלך ולא תגיע/ לעולם", שרה רביץ את מילותיו של חיים גורי. "יש אשר שקטים הם השמים/ ממים או מאבן/ או מהרהור בצל של בין ערביים" היא שרה אברהם חלפי. אלבומה השני תוך שנה של רביץ לא איבד מאומה מכוחו ויופיו במהלך השנים.

19

יעל לוי, יעל לוי, 1982

תקליט בכורה יפה וענוג. קובי אור כל-כך אהב אותו, שהוא סיים את הביקורת שלו במשפט "ואני רוצה לשכב איתה" שעורר מהומה לא קטנה, אך שיקף את עוצמתו של אלבום הסולו של ציפור השיר רבת היופי מנהריה. מתי כספי וחיים רומנו ניגנו גיטרות, אלון נאדל בס, אלון הלל תופים והיתה גם רביעיית מיתרים ואלונה טוראל בקלידים ודני פאר ומשה לוי בפסנתר ובסך הכל תשעה שירים, אבל איזה שירים…

20

ירמי קפלן והפרחים, ירמי קפלן והפרחים 1994

ישבתי במטבח, אחרי גירושים, שומע קסטה – קסטה! – חורש את האלבום מתחילתו ועד סופו, וחוזר חלילה. מדי פעם עשיתי לי קפה ושמעתי את הראשון של רדיוהד, את הראשון של סוויד, את הראשון של אדורבל, ואז חזרתי לירמי קפלן ול"הכל עצור" ו"מדוע לא באת" ו"המעגל". מאז ראיתי עשרות(!) הופעות של ירמי קפלן, ועד עצם היום הזה הוא בעיני גדול הפרפורמרים בישראל.

isi_77220

21

אפרים ואסתר שמיר, אפרים ואסתר שמיר, 1977

אסופה יפהפיה של שירים, בין חלום ("עברתי רק כדי לראות") לבין מציאות ("בלי לבקש רשות") ומשחקי מחבואים, וגשם, וערב של יום בהיר, וחיבורים מיוחדים בין מוזיקה אנגלית, מזרח-אירופית ואמריקאית. הקשיבו במיוחד ל"השכנה הקטנה" ו"סובב בחיוורון".

22

משינה, "העמותה לחקר התמותה", 1990

משינה, "מפלצות התהילה", 1992

משינה,  להתראות נעורים שלום אהבה, 1994

טרילוגיית ההתפכחות והכאב של משינה היא גם משיאי היצירה העברית.  החל ב"העמותה לחקר התמותה" (1990) שהוקלט תוך שבועיים בלבד דרך "מפלצות התהילה" (1992) שבו הושקעו 1,000 שעות הקלטה וכלה בגראנד-פינאלה, "להתראות נעורים, שלום אהבה", שיובל בנאי כתב והלחין את כולו. לאורך הטרילוגיה כולה נראה היה שהלהקה שומטת את הפן ההומוריסטי-האירוני ופועלת כחטיבת רוק רצינית, מגובשת, מהוקצעת ומרגשת. רגע השיא של משינה נמצא על קו הסיום של הטרילוגיה, "תחזור תחזור", הדואט של יובל עם אביו, יוסי בנאי. מהרגעים המצמררים בכל הזמנים במוזיקה העברית.

23

איפה הילד, זמן סוכר 1993

"נפלת חזק", "מה שעובר עלי", "העצב שלה", "אחד אלוהים", "מסיבת התה של עליזה". יש מה להוסיף?  איפה הילד נשענה על כשרון הכתיבה המשותף של חמי רודנר ואסף שריג, קיבוצניקים מגבעת ברנר שכבשו את העיר הגדולה ואת הרוק הישראלי החדש של שנות התשעים. רבע מאה אחרי שהוקלט זה עדיין אחד מאלבומי הרוק המשובחים שיצאו פה.

24

מאיר אריאל, שירי חג ומועד ונופל 1978

מאיר אריאל, …וגלוי עיניים, 1984

מאיר אריאל, ירוקות, 1988

אף אחד לא כותב, לא כתב וכנראה שגם לא יכתוב שירים כמו מאיר אריאל. גאון. וירטואוז מילולי, שהלחנים נשזרים בטבעיות סביב מילותיו וסיפוריו, נצרפים לשירים מושלמים שאותם הוא ביצע בקול מוגבל, אך מהפנט, נשען על חבורת מוזיקאים נפלאה שתמיד הקיפה אותו וסייעה לו. במהלך עשר שנים, 1978-1988, הוא יצר את הטרילוגיה הישראלית-עברית שלו, שחיברה בין מדרש וקיבוץ, בין ישראל של פעם לזו שהפכה להיות, בין השדות לבין האספלט, בין האדם לבין המקום שבו הוא קיים.

25

 

בלובנד, בלובנד, 1999

נדירים המקרים שבהם אלבום ישראלי בעברית מתכתב בשלמות עם עולם מוזיקלי מעבר לים. בלובנד הבאר-שבעית של דויד פרץ עשתה את זה, טבלה בים כחול של מסתורין ומלנכוליה, שירים שהם מיני-יצירות, בין פרוגרסיב לבין סלואו-קור. אלבום שהוא מזור לנפש.

בלובנד

 

26

דני רובס, מסגרות,  1983

משום מה, תקליט שלא מקבל את הכבוד הראוי לו. אלבום קונספט הנפתח במיני-יצירה כמו קלאסית, כלי קשת ומיתר, ואז – " אתה פותח עלי כותרת ומוציא החוצה אבקנים / מוכן להתקפל אחורה אל הצל בשינויים מסוכנים / מנסה להזכר בטעם מנסה להזכר ברגע המתוק / הכי קרוב שאתה מגיע זה תמיד יותר מדי רחוק" – כלי נשיפה, גיטרה נוכחת ושירה מלאת עוצמה.

27

ארז הלוי – הלילה 1984

בעדינות, בצניעות, ביופי רב, כתב, הלחין ושר ארז הלוי את תקליט הבכורה שלו. מתי כספי הפיק מוזיקלית וניגן ברוב הכלים. קלאסיקה עברית שזוכה (באיחור רב) למעמדה הראוי.

EREZ

28

אביב גדג', שרף אורנים, 2016

תריסר שנים אחרי "מנועים קדימה" של אלג'יר הצליח גדג' להעפיל קרוב מאוד אל הפסגה ההיא עם אלבום ענק, שכל רצועה בו שואבת אותך, מטלטלת אותך, מלטפת או מעוררת.

SARAF

 

29

שלום גד והיהלומים, סוף המדבר, 1996

נשגב מבינתי איך האלבום הנהדר הזה לא הפך למשהו שכולם מכירים, מתחילתו ועד סופו. יש דברים שלעולם לא אבין.

SOF

30

שולה חן, שלכם שולה חן, 1969

על קו התפר של שנות השישים ושנות השבעים שולה חן – בעזרתם של החברים שלום חנוך ודני ליטני והמפיק המוזיקלי והמעבד הגדול אלכס וייס – הקליטה תקליט אדיר, מניפה ססגונית של שירים הפרושה לעומק ולצדדים. "איזידור", "תחת כובד התפוח" וגרסת הכיסוי המצוינת "בוא הביתה" למרגו גוריאן הופכים את האלבום הזה לקלאסיקה חד-פעמית.

צילום: אלעד אקרמן

 

31

ג'ינג'יות, ג'ינג'יות, 1994

תמיר אלברט בא מנושאי המגבעת הירושלמית. אמיר צורף בא מרוקפור החולונית. יחד הם יצרו את אלבום הפופ העברי האולטימטיבי. אלקטרוניקה וגם גיטרות חשמליות, טקסטים שמתפוצצים בתודעה הרבה אחרי שנגמר השיר. חשבתי שימכרו 100 אלף עותקים. טעיתי.

32

חווה אלברשטיין, לאט לאט לאט 1974

חוה אלברשטיין, כמו צמח בר  1975

חוה אלברשטיין, התבהרות 1978

חוה אלברשטיין מציגה: טרילוגיית החיים שאחרי מלחמת יום כיפור. ישראל מלקקת את פצעיה. מבקשת נחמה ותוך 4 שנים משלימה אלברשטיין הקלטת שלושה תקליטים מושלמים. ב"לאט לאט לאט" חוה אלברשטיין לקחה טקסטים של נורית זרחי ונתנה אותם לשלושה מלחינים צעירים – שלמה גרוניך, מישה סגל ומתי כספי. ב"התבהרות", שסוגר את הטרילוגיה, כל האלבום הורכב מטקסטים של רחל שפירא. החוליה המרכזית בטרילוגיה, "כמו צמח בר", כנראה גם תקליטה הטוב ביותר של אלברשטיין: "כמו צמח בר", וחוץ מרחל שפירא ("את תלכי בשדה") יש כאן את "ימי בנימינה" של אהוד מנור ובין הכותבים והמלחינים גם נתן אלתרמן, לאה גולדברג, נעמי שמר, נחום היימן, חנן יובל ומתי כספי, שהפיק מוזיקלית.

33

שפי ישי, אהבה ושנאה, 1992

שפי ישי, גבר לא ידבר על כך, 2010

באלבום הבכורה שלו שפי ישי מתח קו בין היינריך היינה לבין נתן זך, בין יהודה עמיחי לבין רוני סומק – וסוגר עם נעים עריידי: "בכל פעם שאדם מתאהב", והיופי אין לו גבול, ורוחות נושבות וקסם עצוב נושב מאי שם. באלבום השני הוא התמסר לחברו, נתן זך, ומרסק את הלב, שיר אחרי שיר אחרי שיר. "שָׁלֹשׁ פְּעָמִים חָרַף הַחֹרֶף, הַכֹּל רְמָזִים / כָּל כְּלִי שֶׁאֲנִי מַחֲזִיק בִּידֵי נִשְׁמַט וְנִשְׁבַּר.
הַאִם זֹאת הָרוּחַ / הַאִם הַגּוּף נִתְקַף עֲוִית פִּתְאֹמִית, הִרְפָּה?
גֶּבֶר לֹא יְדַבֵּר עַל כָּךְ. גֶּבֶר לֹא יְגַלֶּה".

34

1:1 – אחד חלקי אחד 2006

אלבום שהוא חלק ראשון מטרילוגיה (יחד עם "ברזל" ו"אושר"). אלבום שהוא גם ספר שירה, לחנים מזהירים לטקסטים מלנכוליים, מעוררי מחשבה, פוקחי תודעה של ערן בר-גיל. מור שטייגל היא זמרת עם קול נדיר ולצדה שני חברי להקת דבק, בועז ריינשרייבר וגדי רונן שהפליאו לעשות.

35

ערן צור וכרמלה גרוס ואגנר, פרח שחור, 1991

ערן צור כרמלה גרוס ואגנר, עיוור בלב ים, 1995

אלבום הבכורה המפתיע של להקת כרמלה גרוס ואגנר הביא את הקול הייחודי והפרסונה יוצאת הדופן של ערן צור. נכללו בו שירים כ"תמונה אימפרסיוניסטית" (מילים: עמליה זיו, לחן: ערן צור) ואת "פרפרי תעתוע" לצד חידוש ל"נשל הנחש" של מאיר אריאל. האלבום השני הופק בידי ארקדי דוכין ויש בו כמה מהרגעים המרטיטים שאני מכיר. "ערב ב' כסלו", "המכסה הירוק" וכמובן "המנון לאדישות" שכתב והלחין ארקדי דוכין.

36

רוקפור, רשת פרפרים, 1991

האיש שראה הכול 1995

פסיכדליה עברית. ססגונית. הרמונית. מלודית. האלבום הראשון תרם לחיי את "שלכת" ואת "הכעס" ו"שוב לא שקט". האלבום השני הוא יצירת-קונספט, תקליט שהוא כמו כדור מראות בשמש החורפית. כל תזוזה משנה את מה שאתה רואה וחווה.

37

גידי גוב, תקליט ראשון, 1978

גידי גוב, 40:06, 1983

אין עוד יום 1991

גידי גוב שר, אני נמס. ככה זה. בראשון ובשני, בהפקה של יוני רכטר, הוא נשען על עיבודים נהדרים ותיזמור עשיר, לעתים כמעט כמו פרנק סינטרה ישראלי ולעתים (ב-40:06) ג'אזי, גרובי, Fאנקי. באלבום השלישי ("אין עוד יום") גידי גוב בן ה-40 נשמע בשל, חרוך, נוגה. רוב השירים ב"אין עוד יום" מצמררים ביופיים וברגישותם. אלבום שסוחף את מאזיניו לאיזשהו שדה ירוק מלא פרחי בר. ההפקה המצוינת של חבר כוורת אחר, אלון אולארצ'יק.

38

אריאל זילבר, רוצי שמוליק, 1976

אריאל זילבר ולהקת ברוש, 1978

הראשון הוא סולו הבכורה של זילבר, שיצא באותה שנה עם "סוף עונת התפוזים" של להקתו, תמוז. אלבום מלא חן מרושל, רווי באותו הקסם שבמיידיות, רחוק מאוד מתפיסת העולם של להקת האם. תקליט שהוקלט מהר מאוד והצליח מאוד.

השני, שיצא שנה וחצי אחר-כך, הוא התקליט שמעולם לא הודפס על גבי דיסק (ועכשיו כבר מאוחר מדי לעשות זאת). זילבר הפגין בו כשרון הלחנה, הומור וקוליות ותמצאו כאן ביצוע ארוך, מפותח ואלמותי ל"שמש שמש" שבכל פעם מחדש מפיל לי את הלסת בזכות הדואטים בין הכינור למנדולינה, בין הגיטרה לבין הפסנתר החשמלי.

39

אסף אמדורסקי, מנועים שקטים   1999

הסולו השלישי של אמדורסקי הביא את האלקטרוניקה אל המוזיקה הישראלית. 11 קטעים שנאגדו יחד לכדי יצירה מהודקת וסוחפת בין השירים: "15 דקות" ,"במערבולת", "שיטפון נקי", "רוך וקושי" ו"כוכב".

40

מיכל ספיר ואפור גשום, פברואר, 1988

בתקופת השיא של "מחתרת הקסטות" – לצד פוליאנה פראנק, הפליז ודי.אקס.אם, הוציאה להקת אפור גשום אלבום חורפי רווי גיטרות בערפל, אלבום שנשחק עד דק בטייפ באוטו ובווקמן שהלך איתי לכל מקום בסוף שנות השמונים. לא היה המשך לאלבום הבכורה היפהפה הזה, וחבל.

 

41

מתי כספי ושלמה גרוניך מאחורי הצלילים, 1973

בין הפרלוד של באך לבין המילים הנוקבות של יהודה עמיחי, בין פסיכדליה לאוונגרד, בין מתיקות לחדשנות. רק פסנתר וגיטרה ושני קולות ושיתוף פעולה בין שני גאונים צעירים.

42

אבטיפוס, מה החזאי מבין 1995 

אבטיפוס, איך עושים מים 1997

דווקא את ה-להיט הכי גדול שלהם ("תשאירי לי מקום לחבק אותך") אני לא אוהב. ומצד שני – "מועקה", "הנה ההומור שלי" ו"אישה אישה" הם מהשירים המלודיים, המרגשים והיפים ביותר שהוקלטו לתקליט הבכורה של אבטיפוס. באלבום השני "איך עושים מים" יש סולו גיטרה חשמלית מהפנט ("ציפור") ויש את "נמסים מאהבה", שבשבילי הוא אחד ההמנונים הפרטיים של הנייטיז.

43

השלושרים, השלושרים 1970

שלושה קולות נהדרים – בני אמדורסקי, חנן יובל, שלום חנוך (שגם הלחין את רוב האלבום) חברו יחד לאלבום פולק-רוק עברי-ישראלי כמעט מושלם, עם נגינה מצוינת של דני סנדרסון (גיטרה חשמלית), אלי מגן (בס), מישה סגל (קלידים) מאחוריהם.

44

מוניקה סקס, חיות מחמד 2003

תוך ארבעה ימים בלבד הוקלט האלבום היפה הזה, שחוץ משירים מקוריים מצוינים כולל גם גרסת כיסוי אדירה ל"שומר אריות" של להקה רטורית, שיר שכתב והלחין יוסי אלפנט.

45

קורין אלאל, אנטארקטיקה, 1989 

רפי פרסקי, כמה פעמים ספרת עד עשר, 1989

זו היתה שנה טובה, 1989. גם בעולם (הקיור, סטון רוזז) וגם בארץ ("החברים של נטאשה"). קורין אלאל, אחרי שני תקליטים ("מותק" ו"פירות אסורים") שלא הניבו הצלחה מסחרית, הוציאה את "אנטארקטיקה", בהפקה מוזיקלית של יהודית רביץ. האלבום כבש את הקהל הרחב עם שפע להיטים ("ארץ קטנה עם שפם", "הטבעת נפלה") וקלאסיקה שובת-לב: "שיר לשירה" (יהונתן גפן, מתוך "הכבש הששה-עשר"). באותו זמן ממש, רפי פרסקי הוציא אלבום סולו ראשון עם גיטרות דומינננטיות ושירים מהירים ("טוב לי טוב לי", "עם הפנים אל הקיר", "פעם בשבוע") שעשו לי חשק לפרוש כנפיים ולעוף מעל הטיילת.

46

גבריאל בלחסן, רכבות 1999

גבריאל בלחסן, השנים היפות של גבריאל 2002

גבריאל בלחסן, בשדות, 2006

בלחסן, חבר להקת אלג'יר, הגדיר פעם באזניי את שלושת האלבומים הראשונים שלו כ"טרילוגיית המאבק". שלושתם תיארו, כל אחד בדרכו, את התמודדותו של בלחסן עם ההפרעה הדו-קוטבית ממנה סבל, יסורי הנפש וכאבי הלב, סוגיות של אמונה והמאבק הפנימי בין אור וצל, בין ייאוש לתקווה. בלחסן מת בגיל 37 והותיר אחריו 7 אלבומים. שלושת הראשונים ראויים למקום על כל מדף.

47

מיכה שטרית, מסמרים ונוצות 1996

סנטיאגו דה קובה 2001

אחד הזמרים הגדולים שלנו, אחד הכותבים המחוננים יותר שלנו, הוציא שני אלבומי סולו מצוינים אחרי פירוק להקתו, החברים של נטאשה. ב"מסמרים ונוצות" היו גוונים מזרחיים ועבודת נגינה והפקה של ברי סחרוף ויזהר אשדות. ב"סנטיאגו דה קובה" יש יהלומים נשכחים ("אבק שוקע", "אסקימו", "משעמם") וכמעט אף רגע אחד מיותר. חבל שמיכה שטרית לא מקליט יותר.

48

עדנה גורן וקובי רכט, שירי סשה ארגוב, 1968

שני זמרים מצויינים, אישה וגבר, עדנה גורן וקובי רכט, מבצעים את כל הקלאסיקות המוכרות של סשה ארגוב: "זמר המפוחית", "לפנות ערב", "אהובתי שלי לבנת צואר", "משעמם", "רחוב שלמה המלך". שנים ארוכות קשה היה להשיג את האלבום עד שיצא, סוף סוף, על גבי דיסק, עם גרסאות בונוס.

49

צילה דגן, צילה דגן 1970

אלבום הסולו הראשון שלה נקרא פשוט על שמה. "צילה דגן". זהו. "ולא היה בינינו אלא זוהר" (שדני ליטני הלחין) "נחל שלי" ו"לתמונת אמא" וכמובן "כוכבים בדלי" של עקיבא נוף זכו לביצועים נהדרים בקולה האדיר, הנדיר, של דגן.

50

אריק איינשטיין ויוני רכטר, משירי אברהם חלפי 1988

יהודה פוליקר ויעקב גלעד, אפר ואבק 1988

המשורר והשחקן  אברהם חלפי כתב שירה נפלאה, שנחשפה לקהל רחב מאוד בזכות אריק איינשטיין ויוני רכטר (שהלחין שמונה משירי האלבום), מיקי גבריאלוב ("שיר על התוכי יוסי") ויצחק קלפטר ("השיכור").

ואילו "אפר ואבק", שיצא באותה שנה, היה לקולם של בני הדור השני, מוזיקה יוונית, רוק מלנכולי, טקסטים עוצמתיים ועטיפה בלתי נשכחת מחייבים את שיבוצו של האלבום הזה בכל רשימת הצדעה למוזיקה הישראלית.

=========

והמספר הנוסף:

דויד פרץ, הייקו בלוז,

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • אורי  On 09/30/2017 at 3:44

    אהבתי את הרשימה. יש פה הרבה חדשים לי.
    אני חושב ש"פלסטלינה" של אריק איינשטיין ושלום חנוך היה מתאים שמה גם. דיסק קצת פחות מוכר אבל גאוני.

  • יהודית  On 09/30/2017 at 5:00

    'זה הגשם' – נורית גלרון, נפקד מהרשימה.
    לטעמי (=לעניות דעתי), על כל פנים.

    • בועז כהן  On 09/30/2017 at 11:15

      אני לא מכיר אלבום של נורית גלרון שנקרא "זה הגשם"….

      • מאיה  On 09/30/2017 at 12:01

        משהו בלבבה..

      • יהודית  On 09/30/2017 at 13:19

        צודק, טעות שלי.
        "משהו בלבבה".
        (יש דרכים רבות לומר למישהי שהיא טעתה. חן חן, על דרך זו).

  • סמדר יהודה גזית  On 09/30/2017 at 5:41

    תענוג לקרוא, ואחד אחר אחד להיזכר ולהתרגש,
    עם כל אלבום שבחרת באופן ייחודי ומיוחד,
    כמו מניפת צבעים ססגונית שנפתחת במלוא הדרה.
    מרחיב לב. תודה 🙏🏼

  • שרון רז  On 09/30/2017 at 6:12

    רשימה מצוינת כמובן בועז, מזדהה עם חלקה הלא קטן. חסרה לי כאן אלטרנטיבה. חסרים לי כאן נושאי המגבעת, הפליז, הקליק ועוד. גם יותר רוק, בכלל. אבל זו רשימתך שלך. נו, אולי אבנה אחת משלי, אם לא עשיתי זאת כבר בעבר. כל טוב, חבר, ואגב אני אוהב מאוד את האלבום של החשמליות, איתך, ואת הפסקולים שלך עם בבליקי. מעולים.

  • Einat Ben-Ezra  On 09/30/2017 at 6:35

    רשימה מכובדת בהחלט.
    הראשון של כנסיית השכל חסר.
    לטעמי, אלבום מופת

    • בועז כהן  On 09/30/2017 at 13:15

      את צודקת. אלבום מצוין.
      אני צריך לעשות רשימה נוספת, רק של אלבומי ניינטיז.

  • eaglebearr  On 09/30/2017 at 6:51

    מעולה, אהבתי מאד. כמעט כל בחירה עשתה לי צביטה קטנה בלב של געגוע (במיוחד ארז הלוי שרצתי לשמוע שוב. לאן נעלם?). כמו שרון, גם לי נושאי המגבעת חסרים. "הבא בתור הוא סוס" הוא אלבום חשוב הרבה יותר מערכו המוזיקלי, ואפשר לשמוע שרידים של ההשפעות שלו שנים אחרי שיצא, אבל ברור שכל רשימה שתהיה תמיד תגרור תהיות על מה שחסר… אז להכין רשימה כללית כזו בלי מובהקות של סגנון מסויים דורשת קצת אומץ 🙂 בכל מקרה, גזרתי (מטאפורית) ושמרתי

  • אייל  On 09/30/2017 at 8:17

    מה עם ברי??

  • Roy  On 09/30/2017 at 8:50

    אופסיק…. חתונה לבנה???

  • Yuval Barill  On 09/30/2017 at 9:49

    רשימה נהדרת, ברור שיש לי רשימה דומה שיש בה גם שוני מסויים אבל זה כל הכיף !

  • Yossi Levy  On 09/30/2017 at 10:15

    איפה קצת אחרת?

  • לילה בר עד  On 09/30/2017 at 10:17

    מרגש מחבר את כל החוטים לריקמה אחת מענינת

  • גיל  On 09/30/2017 at 10:57

    רשימה מעולה. מן הסתם לכל אחד יש פייבוריטים שנשארו בחוץ, שלי זה המכשפות – עד העונג הבא שהוא אלבום מופת בעיניי. במידה רבה, אני חושב שהגדולה של האלבומים קשורה לתחנות בחיים שלנו, ובייחוד לגיל ההתבגרות שם הם נצרבים בתודעה שלנו לתמיד.

  • נימי  On 09/30/2017 at 11:02

    משנה קצת את הסדר
    אבל הוספת לי 2 לספריה ותודה על כך

  • ירון גולני  On 09/30/2017 at 11:15

    הייתי מוסיף את "ששת", עוד אלבום שהקדים את זמנו

  • איציק  On 09/30/2017 at 11:22

    רשימה יפה. תודה.
    אבל לספר על הכותבים ב"כמו צמח בר" ולא להזכיר את רחל שפירא? חסר.

  • רונן  On 09/30/2017 at 11:57

    מה עם #אפר ואבק"?!!

  • Oren  On 09/30/2017 at 12:15

    הכי קל וכייף (ביום כיפור) זה לחפש ולאתר מה את מי לא הכנסת לרשימה….אבל את טנגו?

    • בועז כהן  On 09/30/2017 at 14:22

      אף פעם לא אהבתי את טנגו. ההפקה האייטיזית הקרה הזו, התיפוף המכונתי. לא בשבילי

  • מתן  On 09/30/2017 at 13:03

    קצת קשה לי להתמודד עם רשימת 50 האלבומים הגדולים בלי נציגות של "אפר ואבק". מעבר להיותו אלבום עם שירים מצוינים, מהווה מבחינתי סוג של תעודת זהות רגשית.

  • ישראל פ  On 09/30/2017 at 14:15

    מה עם זהר ארגוב?אביהו מדינה?אהובה עוזרי?

    קצת יותר חשובים מארז הלוי.

    • בועז כהן  On 09/30/2017 at 14:27

      חשובים בהחלט, אבל את האלבומים שברשימה אני אוהב יותר.

  • יאיר  On 09/30/2017 at 14:24

    מה עם הנשמות הטהורות

  • פנחס בלחסן  On 09/30/2017 at 14:47

    כדורי הרגעה בדבש

    אומנם אני כותב כאן על אחי גבריאל ז"ל אבל אני לא חושב ששמעתי ב30 שנה האחרונות משהו שדומה ליצירה הזו

  • גיא גרפינקל  On 09/30/2017 at 16:02

    רשימה ראויה, אקלקטית והטרוגנית.
    אני חושב שבאופן אובייקטיבי חסר אלבום של ברי +אפר ואבק
    כל הכבוד, בועז.

  • ניר  On 09/30/2017 at 16:08

    בועז – רשימה נהדרת תודה!
    ניר

  • יואב  On 09/30/2017 at 18:47

    איך אתה שם את גבריאל בלחסן ואת אריק אינשטיין-אברהם חלפי במקומות אחרונים, נשגב מבינתי…

  • אמיתי  On 09/30/2017 at 20:10

    אחלה רשימה, מבחינתי הייתי מוסיף את "סימנים של חולשה" ואת "הקסטה" של נושאי המגבעת

  • יונתן  On 09/30/2017 at 20:17

    רשימה נהדרת,
    הכבש השישה עשר חסר, בעיקר כמופת התייחסות מכבדת טקסטואלית ומוזיקלית ונבונה לילדים ולהורים. וזה גם אחלה אלבום.

  • יפתח שוע  On 09/30/2017 at 20:47

    רשימה נהדת, בועז. תודה רבה. כיף לקרוא ולהיזכר.

  • בקר  On 09/30/2017 at 21:03

    רגע, מלמיליאן רק מקום תשיעי? אין רשימה בלי הערות כאלה, גם לי יש כמובן (המגבעת, יותר חשיבות לברי ופוליקר) אבל פשוט רשימה מצוינת

  • שמוליק הד  On 09/30/2017 at 22:13

    מסכים עם הרוב-אבל משינה זה חרטא!

  • אוהד  On 09/30/2017 at 22:15

    תיקון קטן: האלבום של שלמה ארצי שקדם לדרכים הוא גבר הולך לאיבוד

  • ayelets  On 10/01/2017 at 0:03

    איזה יופי! לגזור ולשמור… אבל חסר לי "קצת אחרת".

  • מהרשימה הנ"ל, וגם לדעתי מזה שנים רבות, ברור כשמש ששלום חנוך הוא היוצר הישראלי מס' 1.

  • zvika katz (@zvikakatz)  On 10/01/2017 at 4:12

    גרי אקשטיין אלבום חזק ביותר

  • ריקי איתן  On 10/01/2017 at 6:56

    איזו רשימה נפלאה! תודה שהזכרת לי את ״מסגרות״ של דני רובס. אלבום יפיפה ,רובס במיטבו עם טקסטים נוגעים ומוסיקה נפלאה.

  • אודי  On 10/01/2017 at 8:25

    רשימה יפה. תמיד כיף לקרוא על מוזיקה, ובמיוחד רשימות שירים/תקליטים. שתמיד מזכיר נשכחות שלא שמעתי שנים (או אפילו לא הכרתי).
    החיים בעידן הדיגיטלי כל כך קלים. מקבלי התרעה במייל, ונכנסים לקרוא, הכל מרחק קליק אחד.
    רחוק מאוד מהימים בצבא, שבהם כדי לקרוא על מוזיקה הייתי צריך לצאת בלילה (בקור של 3-) למסע חיפושים בפחי האשפה הגדודיים, לאתר ולשלוף את מוסף קליפ של עיתון חדשות (שהיה נזרק בהרבה מקרים ולא מגיע לפלוגה).

  • זיו רוזן  On 10/01/2017 at 8:30

    "גשם", מאיר בנאי, לא?

  • איתן לרנר  On 10/01/2017 at 10:47

    תודה בועז . אגב לא נייטיז אלא ניינטיז

  • sharonkimchi  On 10/01/2017 at 10:48

    הגעתי מפאת קוצר זמן עד שלמה ארצי ומצאתי טעות. התקליט הראשון בשלישיה של ארצי הוא "גבר הולך לאיבוד" ולא כמו שנכתב

  • דני עציוני  On 10/01/2017 at 11:36

    קשה לעשות רשימה כזו, כי באמת יש כל כך הרבה טובים.
    לדעתי חסרים.
    נקמת הטרקטור, מטבח האקוסטי ונקמת הטרקטור – נקמת הטרקטור.
    ברי – סימנים ו11 א (כן כן).
    אסף אמדורסקי 2. (איפשהו בראש הרשימה שלי)
    אביתר בנאי הראשון והשני.
    נעם רותם – עזרה בדרך
    השמחות הראשון – חובה
    ישראל ברייט – אוצר סמוי
    שוטר פושע והענק הלוחש
    עמיר לב – לדעתי 'הכל כאן', טוב מ'פעם בחיים'.
    שבק ס' – כנען 2000. אי אפשר להתעלם.

    ובז'אנר האלטרנטיב שאף אחד לא מכיר, לא שמע ולא זוכר יש לי שתיים.
    סדרני הדשא ופרוייקט הגומייה שרים בוב דילן ("רוחות של טימטום").

    וכן, ירמי קפלן ה-פרפומר הישראלי.

  • אסף  On 10/01/2017 at 12:01

    רשימה מופתית! עם המון פנינים חדשות שלא הכרתי, סידרת לי עבודה לתקופה הקרובה תודה לך…
    לגבי משינה, לדעתי האלבום "השלישי" לוקח את כולם.

  • אורן29  On 10/01/2017 at 12:11

    יופי של רשימה, גם בהיבט האובייקטיבי שלה וכמובן שבהיבט האישי, שלך.

    יש לי שתיים (וחצי) הערות או תובנות:

    1. חסר לי "24 שעות" של בנזין. אלבום הצווארון הכחול הראשון, או השני, והכי קרוב לספרינגסטין שמישהו אי פעם הגיע פה בארץ. להקות "הדור הראשון" של ישראל השניה, רק הצ'רצ'ילים מיצו את הפוטנציאל שלהם- 3 אלבומים, להקת הליווי של אריק איינשטיין, אבל הרצון לברוח מהמציאות המקומית גרם למוזיקה שלהם להיות פחות "ישראלית". אלבום הצווארון הכחול הראשון שייך כנראה ללהקת "גן עדן" (עם מני בגר), אבל לגן-עדן לא היה את יעקב גלעד כתמלילן ומפיק. החיבור גלעד-פוליקר מעניק את התנופה ללהקה שרגליה נטועות בקריות המאובקות של חיפה, וראשה גבוה בגן העדן של הרוק'נ'רול. אלבום חובה בעיני לכל חובב רוק ורוק ישראלי.

    1א. בפן האישי- האלבום הראשון של מזי כהן, עם הטקסטים החכמים והישראליים של המשוררת רוני ערן, והקול החם, שאין שני לו, של מזי. פסגת האלבום הוא דווקא גירסת הכיסוי ל "Army Dreamers" של קייט בוש: "שם באפלת הבור/איפה היא צדקת הדרך?"

    2. שנות השמונים לישראל הן שנות השישים לארה"ב: עשור מכונן, חברתית ומוזיקלית, כולל הוייטנאם המקומי, היא מלחמת לבנון הראשונה. המלחמה הארורה הזאת הכחידה את הרוק המקומי שנהנה מתנופה בין 1980 ל 1982, ויצרה בור של כמה שנים שממנו טיפסו לאט לאט מי שינהיגו את הרוק הישראלי במשך העשור שבין 1987-8 ל 1997-8. מקום של כבוד (לדעתי) שמור ל"מאמי", אופרת הרוק שהצמיחה את הדור שיצביע למרצ ב 1992 ויבצע מהפך פוליטי חד פעמי וטראגי.

  • גדי שילה  On 10/01/2017 at 16:57

    "דרכים" של שלמה ארצי אכן תקליט מופת. בעיני Year of the Cat הישראלי.

    בועז כהן היקר, שים לב – כתבת שאפשר להוסיף לרשימה את "אדם בתוך עצמו". כמובן זה תקליט נפלא של שלום, לא של שלמה. כנראה התכוונת ל"גבר הולך לאיבוד".

    ההערה באדיבות טל, חד העין והזיכרון.

  • דפנה  On 10/01/2017 at 19:18

    רשימה מדהימה ונוסטלגית. חסרה לי נוכחות של אהוד בנאי ומאיר בנאי ותהיה מושלמת

  • שגית זילברשטיין  On 10/01/2017 at 21:15

    רשימה מצויינת. נוסטלגית בעיקר.
    הולכת לחפש את בלובנד ומיכל ספיר. נשמע מעניין.

    וגם את ההופעה הקרובה של ירמי קפלן 😁

    אם לשים בצד את הדארק אייטיז הטוב שהיה בארץ, אז בעיקר חסר לי "על המשמרת" של פורטיסחרוף. פסגת החיבור של שני אלים.

  • אמיר  On 10/01/2017 at 22:00

    הי בועז,

    ניצלתי את יום הכיפורים בשביל לבלוע ללא הפסקה את ספרך המצויין וכשאפתח את הדלת על להקת תמוז וישראל של שנות ה-70.
    הספר ריגש אותי והחזיר אותי לילדותי שגם היא, כמו שלך, הייתה על ברכי שלום חנוך ודני סנדרסון ולהקותיהם.

    לגבי מצעד התקליטים – נראה לי ש״גשם״ של מאיר בנאי, אלבום ענק, היה ראוי להיכלל ברשימה.

    אמיר

  • סמדר שרביט  On 10/03/2017 at 7:42

    הזכרת את אחרית הימים בספרך המצוין "וכשאפתח את הדלת".

    לדעתי, אחרית הימים זהו עוד אלבום מופת שהקדים את זמנו. תודה על הרשימה, כמו שאמרו אחרים.
    יש לי שיעורי בית עכשיו.

  • דוד פייביש  On 10/03/2017 at 10:49

    רשימה פשוט נהדרת והמספר הנוסף גם 😊
    ובטוח שאתה גם אוהב את יחס חם של דני ליטני ואת ששת ואת אחרית הימים. פשוט אין מקום לכולם. תענוג 😊

  • עמית חימוביץ  On 10/04/2017 at 20:05

    נפלא. מת על רשימות….
    החסרים שלי – תחזיק חזק – התרנגולים (תקליט שני), שירים באמצע הלילה של נורית גלרון, ששת, קצת אחרת, ריקי גל (הראשון) וסוף היום של מתי כספי.

    בצד הרוקיסטי – אין פיספוסים.

  • יוסי  On 10/06/2017 at 7:58

    בועז
    כשאתה מוציא רשימה קודם כל זה תענוג.
    דבר שני אני אבדוק בה את הדברים שאני לא מכיר ואלמד… צילה דגן, שולה חן ועוד .

    אגב, בעיני הרשימה מצוינת (וגם צריך להבין שלכל אחד יש טוויסט משלו).
    תודה רבה על השיתוף

  • ארז לנדוור  On 10/18/2017 at 15:43

    רשימה מצוינת אבל:
    א. רק אלבום אחד של רמי פורטיס? מגיע לו הרבה יותר.
    ב. איפה אחד האלבומים הישראלים המתבקשים ביותר בכל רשימה – קצת אחרת?
    ג. ומה עם נתנאלה?

  • uNcle jOe  On 10/18/2017 at 20:23

    כיף לקרוא, יופי של רשימה.
    המספר הנוסף שלי סימנים של חולשה והאחר של ברי, עיר של שלומי שבן והתקליט הראשון של הצ'רצ'ילים – שאגב הופעות ופרפורמרים, זכיתי להיות בשתי הופעות של הצ'רצ'ילים בשנתיים האחרונות, ואת מה שהם שכחו שום להקת רוק צעירה כבר לא תלמד לעולם

Trackbacks

  • By נעשה ונשמע - מרמלדה on 10/03/2017 at 5:44

    […] "רשימת כהן – 50 אלבומים עבריים שאני אוהב במיוחד" – מתוך הבלוג "לונדון קולינג" של בועז כהן […]

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: