שיר במתנה

961762

"…זה היה באחד הימים האלה, סוף שנות ה-70, בשעת אחר צהריים מאוחרת, ירד גשם דק, האור היה רך ועוטף, רוברט (מייפלתורפ. ב.כ.) ואני צעדנו בניו יורק ברחוב שמונה כששמענו פתאום את השיר החדש שהקלטתי, "Because the Night" בוקע בקולי קולות מחנות אחרי חנות…רוברט היה הראשון לשמוע את השיר מיד אחרי שהקלטתי אותו. היתה לי סיבה לכך. זה מה שהוא תמיד רצה עבורי. בקיץ 1978, הוא הגיע למקום 13 ברשימת 40 הגדולים, וכך ברוס הגשים את חלומו של רוברט ש"יום אחד יהיה לך, פטי, שיר להיט ואלבום מצליח".

רוברט חייך ופסע בקצב השיר. הוא שר, מאושר, הוציא סיגריה והצית אותה. והצית אחת גם לי. עברנו כברת דרך מאז שהציל אותי לראשונה מסופר המדע הבדיוני וחלקנו משקה שוקולד חם על מדרגות כניסה לבניין ליד טומפקינס סקוור.

רוברט היה גאה במפגין בהצלחתי. מה שייחל לו עבור עצמו, ייחל לו עבור שנינו. הוא פלט סילון מושלם של עשן, ובנימה מהורהרת-נוזפת הביע הערצה נטולת קנאה, בשפה שלנו, אח ואחות: "פטי," הוא אמר לאטו, "התפרסמת לפני"…

(מתוך "רק ילדים", פטי סמית. תרגום: אורטל אריכה).

 

לפני שנים אחדות הייתה לי הזכות והעונג לערוך את "רק ילדים", ספרה של פטי סמית. ביקשתי ממנה רשות לכתוב הקדמה או אחרית דבר לספר. היא הסכימה "אבל רק בתנאי שלא תכתוב אף מילה על המוזיקה שלי ולא תזכיר את זה שאני זמרת". סירבתי לתנאי הזה, כי זה נראה לי חסר טעם. לדעתי, היה חשוב להציג לקהל הקוראים של הספר (הנהדר) את המוזיקה של פטי סמית ולהדגיש את חשיבותה כ"סנדקית הפאנק" וכאחת מהנשים-היוצרות החשובות ביותר ברוק.

אז הספר יצא בלי הקדמה שלי ב-2012 (בהוצאת כנרת זמורה) אבל בכל זאת פטי סמית סיפרה לי אישית כיצד התגלגל לידיה אותו להיט ענק, שלא יהיה מוגזם להגדירו כלהיט היחיד בקריירה שלה. "זה היה שיתוף הפעולה שלי עם ברוס ספרינגסטין", היא אמרה, "ברוס בעצם נתן לי מתנה, שיר שהוא לא רצה להכניס לאלבום שלו, כי לא היה מרוצה ממנו".

בשלושת תקליטיו הראשונים שיצאו בין 1973 ל-1975 עבד ספרינגסטין עם לואי להב. אבל לואי חזר לישראל ב-1975 והחל לעבוד על "סוף עונת התפוזים" של תמוז, כשספרינגסטין החל בעבודה הארוכה והמפרכת (שלוש שנים) על אלבומו הרביעי, "אפלה בקצה העיר", עם איש הסאונד ג'ימי לאווין. זה היה ממש באותו אולפן שבו עבדה באותו זמן גם פטי סמית, רקורד פלאנט. "ג'ימי עבד גם איתנו, על התקליט שלי EASTER, וכשברוס החליט שהוא משאיר את 'בגלל הלילה' בחוץ, ג'ימי הביא לי קסטה עם ההקלטה, כדי שאשמע. שיר ששיניתי לו קצת את המילים, והוא הפך להיות ה-סינגל מהאלבום".

ספרינגסטין מעולם לא הקליט את השיר בצורה רשמית לאלבום שלו. אבל "בגלל הלילה" הוא כנראה אחד השירים המצליחים ביותר שכתב. הוא נכלל ברשימת "מאה הסינגלים הטובים בכל הזמנים" של המגזין קיו וברשימה נוספת של המגזין רולינג סטון בחרו כאחד מ-10 שירי הרוק הטובים ביותר שהקליטה זמרת רוק אי פעם.

 

 

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • נימי  On 07/26/2017 at 20:05

    מרענן כתמיד

  • ורד נבון  On 07/26/2017 at 20:55

    גם אני סימנתי לי את הקטע שבו היא מתארת איך מייפלתורפ הגיב כשהשיר הפך להיט. ספר מרגש בכנות שבו, דמות עוצמתית ומעוררת השראה. טוב שנשארת נאמן לעצמך וויתרת על ההקדמה. הרי על כל השאר היא כתבה בעצמה, חבל שלא אפשרה לכתוב גם על המוזיקה, אולי לא רצתה להתמקד בעצמה, הרי הספר על הקשר ביניהם.

    • בועז כהן  On 07/28/2017 at 0:07

      זה בדיוק מה שכתבתי לה.
      לא נורא. זה מה שהיא רצתה, וזו זכותה.

  • אביטל  On 07/26/2017 at 21:48

    אני בדיוק באמצע קריאת הספר, ולא מפתיע אותי לגלות שהיתה לך יד בגרסה העברית שלו

  • אורן29  On 07/27/2017 at 10:40

    תודה על הכתיבה, יפה כתמיד.

    אני חייב לתקן איזה עניין-שניים לגבי ברוס ספרינגסטין ולואי להב: להב היה טכנאי הצליל (לא המפיק!) של שני אלבומיו הראשונים של ספרינגסטין, וכן של השיר "Born to Run"- השיר בלבד, לא האלבום. את להב החליף ג'ימי איוביין (Iovine- לא לאבין) כטכנאי הצליל. איוביין חייב לספרינגסטין את הקריירה העשירה שלו כמפיק מוזיקלי, ואת הצלילי התקיף והנקי שהוא דאג לו באלבומים Born to Run ו Darkness at the Edge of Town ושאחר כך ייבא לאמנים כמו פטי סמית', מיט לואף, טום פטי, יו2 והדייר סטרייטס, שקשרי הגומלין המוזיקליים בינם לבין ספרינגסטין ראויים לטקסט נפרד.

  • מיכל זהבי  On 07/29/2017 at 19:46

    אשה,חזקה,הרוקרית הכי אהובה עלי.הדיסקים שלה באוטו שלי תמיד,את כל האחרים אני מחליפה מפעם לפעם ושלה איתי נשארים כל הזמן.[טוב,גם של מאיר בנאי נשארים אצלי תמיד…] וזה מעניין,יש הרבה מאד סיפורים על שירים שהפכו ללהיטים ושהיוצרים שלהם לא רצו אותם והשאירו אותם מחוץ לאלבום. שווה כתיבה על זה פעם,לא בועז?

  • שאול  On 08/03/2017 at 11:08

    מבחינתי Horses בהרבה יותר טוב ומייצג יותר את פטי.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: