תמונות מאלבום משפחתי נשכח

1970. דצמבר. חגית ואני

דצמבר 1970.  אני בן 7. חולון. שכונת ג'סי כהן. אמא באה הביתה עם דבר חדש וזו אחותי חגית. היא משכיבה אותה על השמיכה, לידי. אני שוכב על הבטן, בוחן בסקרנות מקרוב-קרוב, את היצור המוזר שזה עתה התווסף לבית ל(חצי) חדר שבו אני ישן. אמא מנצלת את ההזדמנות ומצלמת את שני ילדיה הדצמבריסטים.

תשעה חודשים אחר-כך. אוגוסט 1971. על הכורסא הרחבה במרפסת של סבתא מרגלית. האור החזק נשפך מבעד לרפפות התריסים. ידי השמאלית חובקת את מתניה של אחותי הקטנה. ידה השמנמנה מונחת על ירכי. אני מחייך. חגית רצינית. שימו לב שאני גורב גרביים, למרות שאני לבוש מאוד קייצי. סבתא תמיד האמינה בגרביים.  החולצה שאני לובש היתה אהובה עלי מאוד.  חולצה מבד מגבת, לבנה, עם עיטורים כחולים בשרוולים ובקצוות. כשאני מסתכל על התמונה אני יכול לשמוע את התקליט של דמיס רוסוס, או פול אנקה, או יהורם גאון, שהתנגן (כנראה) ברקע.

דצמבר 1974. שנה וקצת אחרי המלחמה. אמא שלי וחגית אחותי על המרפסת של הסבתא השניה, סבתא יפה, בשכונת שפירא. אמא בחליפה בהירה, חגית בשמלת צמר שסרגה הדודה שרה מצרפת.

אמא אולי על הנדנדה.  מאי 1972.  יש לי אהבה עצומה, משוגעת, לנדנדות ולמגלשות. אני חושב ש(גם) את זה קיבלתי בתורשה מאמא שלי.

 

אִמִּי אָפְתָה לִי אֶת כָּל הָעוֹלָם

בְּעוּגוֹת מְתוּקוֹת.

מִלְּאָה אֶת חַלּוֹנִי בְּצִמּוּקֵי כּוֹכָבִים.

וְהַגַּעְגּוּעִים סְגוּרִים בִּי כְּבוּעוֹת אֲוִיר

בְּכִכַּר הַלֶחֶם.

מִבַּחוּץ אֲנִי חָלָק וְשָׁקֵט וָחוּם.

הָעוֹלָם אוֹהֵב אוֹתִי.

אַךְ שְׂעָרִי עָצוּב כַּגֹּמֶא בַּבִּצָּה הַמִּתְיַבֶּשֶׁת וְהוֹלֶכֶת –

כָּל הַצִּפֳּרִים הַנְּדִירוֹת וִיפוֹת הַנּוֹצָה

נָסוֹת מִמֶּנִּי.

יהודה עמיחי

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • אור גור אש  On 05/13/2012 at 20:38

    כן, היא אפתה לך את כל העולם.
    היו אלה ימים יפים ימים טובים עם מבט בהיר מלא תקוה לחיים העתידיים,
    "והגעגועים סגורים בי כבועות אוויר"…כמה מביא לביטוי, כה מדוייק –
    את התחושה הזאת של הגעגועים…למי שהיו…למי שהיתה…למה שהיה.

  • תמר א  On 05/13/2012 at 20:43

    "הנדנדות מוסיפות לנוד.
    שנינו ביחד וכל אחד לחוד."
    עמיחי

  • סו  On 05/13/2012 at 20:55

    אמא שלך כל כך יפה (וצעירה!) בתמונה על הנדנדה. פוסט מרגש, תודה

  • קוראל  On 05/13/2012 at 21:05

    בועז יקירי, התמונות מרגשות מלאות בקסם בדיוק כמו הכתיבה שלך. בורכת באמא מיוחדת במינה, המתנות שהעניקה לך הן ניצחיות. איזו אישה יפה ועצמתית היא הייתה גם כשגופה בגד בה הרוח שלה היתה שם במלוא עצמתה.
    למרות שעברו כבר לא מעט שנים זוכרת אותה היטב. אשה מיוחדת שכזאת קשה לשכוח.
    וזה מדהים כמה שחגית אחותך דומה לה.

  • לילך  On 05/13/2012 at 21:50

    אחחח.. התמונות הצהובות.. חולצות מגבת.. איזה כיף להזכר בימים הפשוטים ההם.. תמונות ילדות.
    יש לי תמונה של אמא שלי שמאוד מזכירה לי את התמונה של אמא שלך..

  • אתי ליכט  On 05/13/2012 at 22:12

    מישהו קרוב אמר, שהקטע של פאנקדליק Maggot brain הוא קטע שמיועד למי שלפעמים מתגעגע לאמא שלו.
    התבוננתי בתמונות ושמעתי את הקטע החזק הזה בראשי. תמונות נפלאות מלאות בגעגוע.

  • נטעלי  On 05/13/2012 at 22:31

    תמונות מקסימות ותמונת אמך על הנדנדה – מושלמת. היא עצמה, חצי החיוך, התכשיטים (וואו), נדנדה…כמה קסם.

  • llaliiblue  On 05/14/2012 at 13:27

    הודעת עדכון על הפוסט החדש הזה הגיעה לי למייל בדיוק בזמן. בזמן שאני בעצמי טובעת במחשבות נוסטלגיות, נוברת בפיסות ישנות של זמן, הופכת לעצמי את הבטן בקריאה של הודעות מייל ישנות (איזה מזל שאין מכתבים פיזיים לגעת בהם, זה היה כבר אסון). נעים להרגיש שאני לא היחידה, אבל בניגוד אלי, לך הנוסטלגיה דווקא מאוד יפה.

  • יוסי  On 05/14/2012 at 19:50

    אני מגיב לא כי יש לי אמירה מסוימת אלא כי תמיד נעים לקרוא את הפוסטים שלך. יש להם ריחות מיוחדים שמנתקים אותי לרגע מהמציאות העצבנית והמייגעת לטובת רוגע ופשטות השייכים לזמן אחר, לא ממהר. סבלני ונעים.
    תודה רבה לך.

  • סיגלית  On 05/15/2012 at 8:16

    תודה בועז על השיתוף. כמו תמיד – מלא רגש, ניואנסים, אהבה… מצפה לפוסטים הבאים.

  • avha  On 05/22/2012 at 5:10

    מרגש מאד!
    במיוחד שחתמת ב"אמי אפתה לי…" מאת יהודה עמיחי,
    אין שיר שניחוח וטעם אהבת האם בו, חזקים יותר.

להשאיר תגובה

