בגידה לפעמים היא הדרך אל האושר

פיל קולינס על התופים. 1985

ברגע שחצה את הקווים והפך ממתופף גאון וסולן גדול של להקת ג'נסיס למבצע המבקש להדמיע או לבדר את שומעיו,  פיל קולינס הפך למולטי מיליונר. לפי דיווח של העיתון 'סאנדיי טיימס' בספטמבר 1996, קולינס הוא האמן הבריטי הכי עשיר. ב-1995 בלבד הוא הרויח למעלה מ-24 מיליון ליש"ט. יותר מאלטון ג'ון, יותר מסטינג ויותר מאנני לנוקס ואריק קלפטון ביחד. העולם אוהב אמנים עם מבט רגיש ופוזה מיוסרת, שמזמרים על עצבות ודלות בזמן שחשבון הבנק שלהם תופח בקצב היסטרי.
 
קולינס נטש את ג'נסיס ב-1995 –  בדיוק 20 שנה אחרי שהפך לסולן שלה, במקום פיטר גבריאל. באותו זמן בדיוק הוא גם עזב את הבית ואת אשתו השניה, לטובת יפהפיה שוויצרית בת 22. את כל זה הוא הכניס לאלבומו המצליח, "ריקוד לתוך האור", שרווי ברכילות עסיסית וסיפורים אישיים חושפניים ביותר.
 
קולינס הוא אחד שהמזל דולק אחריו. הוא נולד בינואר 1951 למשפחה ממעמד הפועלים באזור צ'יזוויק שבלונדון, וזכה לשם פיליפ דייויד צ'ארלס קולינס. ב-1971 הצטרף ללהקת ג'נסיס. הוא היה אז בן 20, ופיטר גבריאל צירף אותו ללהקה מפני שהמתופף הקודם, ג'ון מאיו, עזב. מיד בתקליט הראשון שלו עם הלהקה ("נרסרי קריים", 1971) הפך קולינס לאחד המתופפים הבולטים בעולם. ארבע שנים אחר כך, ב-1975, הוא החליף את פיטר גבריאל בעמדת הסולן והתגלה לפתע גם כזמר-ענק. חוץ מג'נסיס הוא ניגן בלהקה אחרת, "ברנד איקס", שעשתה ג'אז-רוק מתוחכם, וזכה לתהילה גם איתה. הקליפים שלו זכו בפרסים, הוא הפיק תקליטים לאמנים אחרים (כולל אנניפרידה מלהקת "אבבא") ובעיקר שיגשג ופרח באלבומי הסולו שלו, שבהם נתן דרור לתשוקתו להיות פרנק סינטרה של הדור הזה.
 
גם עם נשים היתה לו הצלחה גדולה. אוריאנה שבי, שוויצרית יפהפיה הצעירה ממנו ב-21 שנה, גרמה לו לעזוב את אשתו ג'יל ובתם המשותפת לילי באמצע שנות התשעים.  קולינס עבר אז להתגורר בז'נבה. שם גם פגשתי אותו לשיחה. בית מדהים, משקיף לאגם. הרבה מאוד תקליטים. פסנתר כנף בפינת הסלון וגם מערכת תופים. פיליפ (כמו שאוריאנה קוראת לו) מארח נדיב. נעים הליכות. קשה לחבר בין הגבר הזה, שבדיוק חגג יום הולדת 45, לבין המתופף האדיר והצעיר של ג'נסיס האגדית, זו שהונהגה על-ידי פיטר גבריאל, ועם פרישתו של זה הפכה להיות להקתו של המתופף, שהפך לסולן. חייו של קולינס מעניינים יותר מהמוזיקה שהוא עושה מחוץ לג'נסיס, ועדיין מדובר באחד המוזיקאים המפורסמים והעשירים בעולם. השיחה נערכה לכבוד צאת אלבום חדש שלו.
 
אשתך לשעבר טענה ששלחת לה פאקס משפיל שבו הודעת על רצונך להתגרש ממנה.
"לא מדוייק. ג'יל ידעה שיש לי רומן עם אוריאנה והיא ביקשה שאשלח לה מכתב ובו אכתוב לה מה בדיוק יחסינו ומה אני מתכוון לעשות. ככה עשיתי. כתבתי ושלחתי לה מכתב בפאקס. זה נכון, אבל זאת לא היתה הפעם הראשונה שהיא שמעה ממני על רצוני להיפרד".
 
אתה חי לסירוגין בארה"ב ובשוויץ. עזבת סופית את בריטניה?
"אני חי איפה שטוב לי. אני יודע שבאנגליה בטוחים שאני איש רע. אשמאי זקן שנמשך לבחורה צעירה שיכולה להיות הבת שלו. אבל החיים יותר מורכבים מזה. האמת היא שהחיים שלי עם ג'יל לא היו כל-כך טובים. הם לא היו ממש רעים, אבל לא הייתי באמת מאושר ומלא סיפוק מהם. עובדה שכל הזמן חיפשתי לי הרפתקאות וריגושים מהצד. בגידה, לפעמים, היא הדרך אל האושר".
 
לפני הרומן עם אוריאנה היתה לך מערכת יחסים עם הרקדנית האנגליה לביניה האדסון.
"זה נכון. ובינינו, לאדם המאושר ללא גבול מנישואיו אין סיבה לנהל רומנים עם נשים אחרות, נכון? אבל אין כמעט אנשים שמאושרים ללא גבול מנישואיהם ולפי התפיסה שלי לכל אדם יש זכות לאושר".
 
זה מעניין, כי אשתך הראשונה, אנדראה, עזבה אותך ב-1979 ונתנה לך את ההשראה לתקליט הסולו הראשון ('באויר הלילה', 1980).
"מה שמוזר, שאנדראה אמרה לי שאני רומנטיקן חסר-תקנה, גבר שלוקח את הרגליים ובורח ברגע שהילדים נולדים. אבל דווקא היא זו שנטשה אותי ושברה את לבי. החיים הם דינמיים. פעם זה קורה לך, פעם זה קורה לצד השני".

ג'יל, אשתך השניה, טענה שאתה מקדיש את כל הזמן שלך למזויקה ולחיפוש אחרי ריגושים מיניים בגלל משבר גיל הארבעים שעברת באיחור.
"שום משבר. את גיל 40 עברתי מזמן ואני פשוט לא אוהב יותר את ג'יל וקשה לה לקבל את זה".
 

עם אוריאן. 1995

פיל קולינס עם אוריאנה
מוזיקלית, אתה מסתובב 25 שנה באמצע הדרך, גם בבלדות וגם בקטעים הקצביים אתה נזהר שלא ללכת רחוק מדי מהמיינסטרים.
"אני אוהב סוגים שונים של מוזיקה אבל תמיד אהבתי פופ-רוק ותמיד חיפשתי ליצור להיטים, שאנשים יוכלו לשיר אותם ולהתלהב מהם. אני לא רואה בזה שום בושה. אמן עובר כל מיני שלבים בקריירה שלו. אני התחלתי עם דברים מאוד מסובכים, קשים ומתוחכמים עד שמצאתי את הדרך הפרטית שלי בתוך עולם המוזיקה. אם כל כך הרבה אנשים מזדהים עם התקליטים שלי וקונים אותם, זה טוב בשבילי. זה סימן שהצלחתי להגיע אל המטרה שכל אמן שואף אליה. לרכוש הכי הרבה קהל שהוא יכול למוזיקה שהוא עושה".
 
איך היית רוצה שההסטוריה תזכור אותך? כמתופף, כיוצר או כמבצע?
"להסטוריה יש דרכים משונות משלה. אני מאמין שיזכרו אותי בזכות מה שעשיתי רוב חיי. השירים האישיים שלי".
 
ומכל הדברים שקשורים לתעשייה, מה אתה הכי אוהב?
"להופיע. זה השיא הגדול. זה המפץ. הקשר הישיר עם כל האנשים. לעמוד על במה זה ראש ההר. כתיבת שירים והקלטת תקליטים הם רק שלבים בדרך אל הדבר האמיתי: לשיר את השירים שלך, לייב, לקהל שבא לראות אותך".

 


 
(פורסם במוסף "7 לילות" של ידיעות אחרונות ב-18 באוקטובר 1996)

 

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

כתיבת תגובה

