אני אוההההב אותך

לג'ון קייל, במלאת לו 70 שנה

"ירדנו במדרגות ויצאנו אל בולוואר סן-מישל, ששרוי היה בדמדומי יוני.  צעדנו במורד השדרה. "אשר לפאריז", אמר ביל, "אל תדמה בלבך שתוכל לשטות בי'"

(ארנסט המינגוויי, 'וזרח השמש')
 
בין מלחמת העולם הראשונה למלחמת העולם השניה – זהו זמן הזוהר של הדור האבוד.  פאריז היתה מרכז העולם התרבותי. סקוט פיצג'רלד היה שם וכתב. גם המינגוויי. ג'ון קייל חזר אל הזמן והתקופה והצליח, עם להקת ליטל פיט לייצר הצדעה ששואבת ברוחה מהאמנות והאווירה של המקום (פאריז) והזמן (תחילת המאה העשרים). 

למרגרט מקמילן יש ספר שנקרא "פאריז 1919 – ששה חודשים ששינו את העולם". במובן  מסויים, האלבום הזה של ג'ון קייל שינה את עולם המוזיקה הפופולרית האמנותית ואת האופן שבו פעלו אחריו יוצרים אישיים.  אי אפשר להמעיט בהשפעתו המכרעת על יוצרים כמו ניק קייב, למשל, או ניל האנון ("דיווין קומדי").
קייל, וולשי שהצטרף ל"מחתרת הקטיפה" של לו ריד וניקו ונפלט ממנה מהר, תמיד היה משכיל אנין, עם כבוד רב למורשת האירופית. כשלו ריד כתב על טריפים רעים, דקדנס, אמהות מסוממות שלוקחים מהן את הילדים, שיכורים ושינויי מין, ג'ון קייל כתב על תפילות, ספרות, פרידות עצובות, ילדות מלנכולית בוולס, תמונות במוזיאון ושקיעה כפרית.
ב-1973 לו ריד נסע למערב גרמניה וייצר את "ברלין" – העיר שהיתה מעוז הקברט, עמימות הזהות המינית והדקדנס הזוהר.

ג'ון קייל הלך לפאריז של תחילת המאה.

שניהם הצליחו לנפק יצירות מופתיות, שמנצחים עיר, תקופה, אווירה. "האנקי פאנקי יודעת איך" הוא אחד השירים היפים בהסטוריה של הרוק. "אנטארטיקה מתחילה כאן" הוא המחשה של קיפאון רגשי וחוסר יכולת לתקשר.  "גרהם גרין" ו"מקבת" הם ספרותיים וטעונים במשמעויות.  בתווך נמצא שיר הנושא "פאריז 1919", עם תפקיד כלי מיתר רפטטיבי, הימנון קצר שאוחז בך ולא מרפה.

קייל בשיאו כאן ככותב טקסטים חכמים, מלחין מגוון וכמעבד גאון – שמנווט את עצמו ואת להקת "רגל קטנה" של לואל ג'ורג' שמנגנת איתו, בין האינטימיות של הפסנתר והגיטרה האקוסטית, לבין התיזמור הגדול. צריך להיות אטום רגשית כדי לשמוע אותו שר-נשבר "אני אוההההההההב אותך", ב"אנדלוסיה" – ולא להישבר בעצמך.

בין היופי לבין העצב, בין ההדר הקלאסי לבין התוגה, צייר קייל בצלילים את שקיעתה של התקופה ההיא. אלבום מדהים שרק עוד פעמיים בהמשך הקריירה שלו יצליח קייל להגיע להשגיו הכבירים. התקליט הזה, שאותו קניתי בצבא (ואותו הכרתי בזכות תכנית לילה של אורלי יניב בגלי צה"ל) ליווה אותי לילות, ימים, שבועות ושנים. למעשה, עד עצם היום הזה, יום הולדתו של ג'ון קייל, פאריז 1919 הוא אחד האלבומים המשמעותיים והחשובים בפס הקול של חיי. בעקבותיו קניתי עוד 28 אלבומים של קייל (ספרתי) וראיתי 20 הופעות חיות שלו במרוצת השנים. מאותה הופעה מעוררת אימה והערצה במוזיאון תל אביב ב-1986, הופעה שקייל התרסק בה לרסיסים, התפרק לחלוטין והותיר את הקהל המום לחלוטין, דרך הופעות הרסיטל עם החליפה והפסנתר של "רסיסים מעונה גשומה" ועד למופע האיחוד עם ולווט אנדרגאונד ומופעי הסולו בישראל שבהם התפשר עם עברו וחיבר בין הזמנים והאלבומים למכלול אחד. ג'ון קיילי.

תמיד למדתי ממנו משהו על החיים שלי. תמיד נוסף בי עוד גוון. עוד רובד. עוד נגיעה. אין מילים מספיק טובות שאוכל לומר. אסתפק בשתיים. תודה, ג'ון.

 

עוד קריאה:

איתמר זהר "ג'ון קייל בן 70"
 

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • שרון הר פז  On 03/09/2012 at 19:53

    אורלי יניב, אחת מרוקריות חיי שהשפיע רבות על טעמי המוזיקלי. אין מגישות כאלה, אין. חבל

  • itamarzo71  On 03/09/2012 at 20:44

    אהבתי. תודה על הקישור לפוסט שלי

  • עפר ברוך  On 03/10/2012 at 1:06

    ראיתי הופעה שלו לפני 20 שנה, סולו עם פסנתר בהיכל התרבות של ביירון ביי, אוסטרליה.
    היה מ ע ו ל ה. איזה תותח. איזה תקליט. איזו שנה. 1919. סבא שלי ז"ל היה בן שלוש.

  • ארנון גלבוע  On 04/04/2012 at 13:02

    מאסטרפיס, אבל משום מה לאלבומים באיילנד אני חוזר יותר. ראיתי את קייל אמנם רק שלוש פעמים (כולן בארץ), אך בכל הופעה גיליתי צד אחר שלו כיוצר ענק וכפרפורמר מרתק. מנער שהעריץ את לו ריד וחיבב את ג'ון קייל, עברתי עם השנים בהדרגה למחנה קייל. עדיין עם סנטימנטים לריד, אהבת נעוריי (מישהו באמת אהב את היציאה התמוהה האחרונה שלו? מחקתי אותה די מהר מהכונן).

  • ברק פיק  On 04/04/2012 at 15:28

    ג'ון קייל אמר הוא בחר בזמן ובמקום הזה כי שם הדברים התחילו להשתבש. אחרי חתימת הסכם וורסאי והשפלתה של גרמניה, שם הדברים התחילו להתדרדר.

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: