שיר ים

 

 

 

העטיפה המקורית

 

בזמן שירת הים עלינו להיות מרוכזים בשירה. לדמיין שברגע זה מתקיימים כל הניסים והנפלאות של חיינו. כמו יציאת מצרים. שילוח בני ישראל ממצרים. בקיעת ים סוף. המעבר בתוך הים שהפך ליבשה, מי הים העומדים כנד, בני ישראל עוברים את הים, מצרים שהתחרטו רודפים אחריהם, וטובעים בים לאחר שמרכבותיהם מתקלקלות.

 

התלמוד הבבלי מספר, שאלוהים לא אהב את השמחה על מפלת הרשעים. "באותה שעה בקשו מלאכי השרת לומר שירה לפני הקדוש ברוך הוא, אמר להם הקדוש ברוך הוא: מעשה ידי טובעים בים ואתם אומרים שירה לפני?" – אבל השירה שאני מכוון אליה אינה שירת נצחון. היא שירה של תקווה. של תודה. לא של שמחה עם נפול רשעים, אלא לב מלא אהבה לעולם, שמגשים את משאלותיך, שמזמן לך את הבלתי צפוי, את מה שלא העזת אפילו לחלום עליו.

 

ים. תפילת הים. נצחון התקווה. נצחון היופי והמשמעות על הנכות. על החידלון. כל אלה יש ברוק בוטום. מהתקליטים הגדולים ביותר בכל הזמנים. "רוק בוטום" – בשפל המדרגה –  היה תיעוד של נפילה, שקיעה, נפילה של מוזיקאי צעיר ובריא אל חיים של נכות, דיכאון ושיקום. הוא יצא לאור ביולי 1974, בהפקתו של ניק מייסון, מתופף להקת "פינק פלויד",  ובין היתר ניגנו בו מייק אולדפילד בן ה-20 והאמן הביזארי הסקוטי אייבור קאטלר תרם את קולו המיוחד. גם אלפרדה בנג', רעייתו של וואייט, לקחה חלק בהקלטות.

ובסתיו של אותה שנה, ב-8 בספטמבר 1974, וואייט העלה גירסה מורחבת של אלבום המופת שלו על במת התיאטרון המלכותי "דרורי ליין", שבשכונת קובנט גרדן, לונדון.  במשך שנים ארוכות זה היה בוטלג נדיר ונחשק. קלטות שחוקות הועברו מיד ליד בהיאחזויות הנח"ל בבקעת הירדן של תחילת שנות השמונים. גירסת ויניל נדירה הסתובבה פעם על תקליט במועדון בית לסין, באיזושהי סדרת הרצאות. ה-הופעה של רוברט וואייט, קראו להקלטה ההיא, אותה הופעה של הגאון, שטריפ חזק מיוחד של ל.ס.ד שלח אותו אל מחוץ לחלון ואל תוך כסא הגלגלים – ממנו יצר את אחד האלבומים הגדולים של המאה ה-20: "רוק בוטום".

 

 

המהדורה המחודשת

 

 

המופע ב"דרורי ליין", חודש וחצי אחרי צאת התקליט לחנויות, הציג גלריה רחבה של נגני-על של סצינת קנטרברי, כמו יו הופר, פרד פרית', לורי אלן ודייב סטיוארט, לצד – כמובן – מייק אולדפילד (שבדיוק חגג מכירות פלטינה של פעמונים צינוריים שלו), ניק מייסון (שהיה אחרי "הצד האפל של הירח")ף הזמרת הנפלאה ג'ולי טיפטס וגם אייבור קאטלר הגדול.

 

בבי.בי.סי

המופע הוקלט תחת השגחתו של ג'ון פיל, השדרן האגדי, והופק על ידי חברת התקליטים, שהבינה שכדאי להנציח אירוע שכזה – אבל רוברט וואייט עצמו לא הסכים להוציא את זה לאור. הוא טען שהמיקסים גרועים, דרש לעשות תיקונים, החברה לא הסכימה לממן שעות אולפן נוספות ולהשקיע עוד הון בעריכה המחודשת – וכך זה נשאר שנים על גבי שנים.

 

אבל בעידן הדיגיטלי המודרני לאגדות כאלה יש סוף טוב. בשנים האחרונות מעלים על דיסקים ועל די.וי.די הקלטות עבר מפוארות, שנשכחו במרתפים ובמחסנים של החברות. חלפו שנים מאז הקונצרט, זכויות ההקלטה פגו ו-רוברט וואייט לקח את הסלילים פתח את הערוצים, ויחד עם טכנאי העל ג'יימי ג'ונסון טרח ושקד וניקה ושיפץ את המופע ההסטורי.

 

צעיר. כה צעיר…

התוצאה,  רוברט וואייט וחברים בהופעה, וזה פחות קודר מהתקליט המקורי, אבל האנרגיה החיה של כל המשתתפים מיצרת חוויה עזה. חוץ משירי "רוק בוטום" בוצעו כאן גם שירים מתקופת "מצ'ינג מול" (הלהקה של וואייט אחרי "סופט משין"), קטע נדיר שלא נכלל באף אלבום שלו (קטע מס' 3, "זכרונות", שיר שובר-לב שכתב יו הופר, עם כינור שעושה צמרמורות),  קאוור ל- I'm A Believer של ניל דיאמונד, . שני השירים מבוצעים בהופעה וגם "קאליקס" (רצועה 12), של להקת "האטפילד אנד דה נורת'". ברור לגמרי שכולם כאן באו מאהבה  ורצון לעשות את הטוב ביותר. שומעים את זה החל מדברי הפתיחה של ג'ון פיל וכלה בדיאלוגים המוזיקליים של הנגנים שעל הבמה, עם וואייט.

 

צילום העטיפה הפנימית, אגב, מציג את כל המשתתפים כשהם ישובים בכסאות גלגלים, מתגלגלים במדרגות, בעקבות המאסטר. כאומרים: כולנו רוברט וואייט.

 

 
רוברט וואייט שר
שיר ים
Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • יעל אוסטרליה  On 04/04/2010 at 12:56

    רוברט וויט מדהים בשירתו הנוגה
    ואני תמיד אוהבת לשמוע דברים חדשים
    אתה תמיד מביא אותנו למקומות חדשים
    ועל זה אני מודה לך
    חג שמח
    בועז

  • מרגוליס  On 04/04/2010 at 14:01

    רוברט וויאט הוא מלך מלכי המלכים, ורוק בוטום הוא התפילה הגדולה מכולן.

    הערה קטנה – למרות שנהוג לחשוב כך וזה יותר פואטי, הנפילה לא היתה תוצאה של טריפ ל.ס.ד, אלא בעיקר של הרבה הרבה אלכוהול. וויאט אמר כמה פעמים שהוא ממש לא היה בקטע של פסיכדלים, אבל בהחלט היה אלכוהוליסט לא קטן.

  • אורה גור אש  On 04/04/2010 at 15:12

    "כולנו רוברט וויאט", כמה מרגש!
    הועפתי זה עתה כמה שנים טובות לאחור, ומעניין שאף לי ידוע, כתגובת מרגוליס, שוויאט היה מכור לאלכוהול.
    ובכל זאת השכלתי גם הפעם.

  • הגברת מן הצפון  On 04/04/2010 at 15:17

    אז הנה מילים של אחרים

    ……"ג'ק לונדון צִייד את סירתו במזונות ושמיכות, והפליג על פני המפרץ, לאורך המייצרים ואגמי הביצות, הידועים לו משכבר הימים, בעודו שודד צדפות ואחד מאנשי משמר-הדיג. מקץ שבוע ימים, בעוד ריחות המלח והים בנחיריו, ותחושת מיתרי המפרשים בידיו המיובלות, חזר הביתה וישב וכתב את: "זאב הים", פרק ראשון. וכשהיו הפרעות או חבורת הידידים טרדה את מנוחתו – היה מביא מזונות לסירתו ומפליג בה לנפשו. את מכסתו בשיעור 1500 מלים כתב בכל בוקר ליד פשפש הקובה. לבו התחמם. בשעות נופש היה צד ברווזים בנחל סקרמנטו או דג דגים לפת ערבית.

    (ואז בסוף יולי 1903, קם והודיע לאשתו שהוא עוזבה ולצמיתות. אשה אחרת שבתה את לבו. אשה. תחושת מוסריותו המפותחת, התנסותו המרובה בייסורין, לא עצרו כוח לבלום את תביעת הנפש העזה)"….

  • שי  On 04/04/2010 at 18:17

    אתה נראה שונה בכל פעם שאתה בא
    ממלח לפסגת קצף
    זה העור שלך נוצצות ברכות לאור הירח
    חלקית דגים, חלקית דולפין, בחלקו ראשתן גדול ראש התינוק
    אני שלך? האם אתה שלי לשחק איתו?
    צוחק מזה כשאתה שיכור
    אתה נהדר כשאתה שיכור
    אני אוהב אותך מאוחר בעיקר בלילה – אתה בסדר גמור

    אבל אני לא יכול להבין את השונות שאתה
    בבוקר, כאשר הגיע הזמן לשחק
    על היותו אדם לזמן
    אנא חיוך!

    אתה תהיה שונה באביב, אני יודע
    אתה בהמה עונתיים
    כמו כוכב ים אשר נסחף עם הזרם, עם הזרם
    אז עד הדם שלך פועל לפגוש את הירח המלא הבא
    הטירוף שלך משתלבת יפה עם שלי, עם שלי
    הטירוף שלך מתאים בקלות עם משלי – משלי

    אנחנו לא לבד …

  • שרון רז  On 04/04/2010 at 20:59

    רוברט וואייט הוא אלוהים!
    אמן גדול, תקליט גדול ומרגש, יוצר ענק, משתתפים מעולים, ואפילו עטיפה (המקורית) נפלאה
    תודה על הפוסט בועז

  • נעם אשד  On 04/04/2010 at 22:01

    אני לפחות תמיד הבנתי שהוא שר לבחורה ( כמו אליפי) והתרגום הנכון הוא כמובן
    אני אוהב אותך מאוחר בעיקר בלילה – את די בסדר

    אבל אני לא יכול להבין את אותך האחרת
    בבוקר, כאשר הגיע הזמן לשחק
    ולהיות אנושית לזמן מה

    וגם הקדשתי את זה לפחות לאחת ( שלא הבינה את זה כמובן)

    ואגב זכרונות הופיע גם באוסף ישן של סופט משין וגם בביצוע מחודש לצד אני מאמין באי.פי בתחילת שנות ה – 80

  • שיר  On 04/05/2010 at 12:07

    "רוברט וואייט הוא אלוהים! "
    (אחד מהמגיבים)

    זה דורש הסבר.

  • שמרית  On 04/06/2010 at 10:31

    הנה סוף סוף הזדמנות לחלוק אוצר מהיוטיוב (אולי כבר ראית?)
    וויאט צופה באביתר בנאי בפסטיבל מלטדאון 2001
    שר את "יש לי סיכוי".
    תראה איך הוא מתנדנד ומתרגש, כאילו הוא המורה ששם את המלים בפי התלמיד..אביתר..
    ואיך השפה חוצה גבולות, זמנים, גילאים..מחשבות..
    אני כל פעם מצטמררת מהתרגשות כשאני צופה בזה.
    איך רוברט וויאט מתרגש משיר כ"כ יפה, שבעצם בכלל לא מושר בשפתו. אבל האמנות-והיופי-מגיעים לכולם (למי שמחפשים…)

  • שמרית  On 04/06/2010 at 10:33

  • avha  On 04/30/2010 at 9:31

    פוסט מכל הלב.
    הוידאו מקסים.
    זה יצא גם בDVD?

  • איתן  On 05/04/2010 at 9:23

    בקרו באתר ה-(כמעט) רשמי של רוברט וויאט:
    http://www.strongcomet.com/wyatt

    ב-2010 כנראה יצא אלבום חדש של וויאט בהפקתו של גלעד עצמון (ישראלי לשעבר ועוכר ישראל בהווה)…

  • אייל  On 11/27/2010 at 21:14

    להלן התרגום האישי שלי לשיר :

    את נראית שונה בכל פעם שאת יוצאת מהמים הקוצפים
    עורך בוהק ברכות לאור הירח
    בחלקו דג, בחלקו דולפין, בחלקו גור לוויתן.
    האם אני שלך? האם את שלי למשחק?
    וברצינות – כשאת שיכורה את נהדרת,
    כשאת שיכורה אני אוהב אותך בעיקר בלילה מאוחר, את בסדר גמור.
    אבל אני לא מצליח להבין אותך בבוקר כשצריך להתנהג כמו בני אדם.
    בבקשה תחייכי!
    את תהיי שונה באביב, אני יודע
    את חיה עונתית כמו כוכב הים שנסחף עם הגיאות.
    אז עד שהדם שלך יזרום לפגוש את הירח המלא הבא
    השגעון שלך מתחבר יפה לזה שלי
    הטירוף שלך מתאים בול לשלי, לטירוף שלי
    אנחנו לא לבד

השאר תגובה

