אחר כך בא הגשם ושטף את החלומות

 
 
 

החשמליות.דרום תל אביב. חורף 1999. צילום: אילן בשור. מימין: עמי לוי, בועז כהן, יגאל סדן, שמעון בן לולו

 

בשנת 1990 יוצא האלבום "אין לבחור" של להקת פוליאנה פראנק. הגיטריסט עמי לוי כותב ומלחין לאלבום  את הלהיט הגדול שלו: "זיוה". בסיבוב ההופעות של קיץ 1990 הם זוכים להרבה פירגון ואהבה, עם רע מוכיח על התופים. יואב קוטנר אירח אותם בתכנית הטלויזיה שלו.

שנה אחר-כך, עמי לוי מתחיל להקליט אלבום סולו שאמור לצאת בסי.בי.אס בשנת 1991 הוא מוקלט תחת השם "פרוייקט פלורידה" באולפני ארט אינסטיטיוט בפורט לודרדייל. התקליט נגנז במלואו, למרות שסינגל אחד, "ימים ערופים", (המילים שלי, הלחן של עמי לוי) יצא לרדיו. באלבום של "החשמליות" הוא מופיע בגירסה אחרת, מהירה, בשם "תשוקה רעה").

זה לא זמן טוב לסולנים. תקים להקה

ואז החל נסיון לגבש הרכב, במטרה לעבוד מחדש על השירים שהיו אמורים לצאת באלבום הסולו הגנוז. בחברת התקליטים אמרו לעמי לוי "זה לא זמן טוב לסולנים. תראה מסביב: רק להקות. איפה הילד, נוער שוליים, מופע הארנבות של ד"ר קספר, מוניקה סקס. תקים להקה".

אז עמי לוי הקים להקה. יחד איתי, בתור קלידן ומפיק שותף, עם יגאל סדן (באסיסט של להקת מטאל בשם שלגיה) ומתופף להקת מצבי הפוך, שמעון בן לולו. חרשנו חדרי חזרות במשך שנתיים, עברנו ימים ולילות של הקלטות ב-DB וב"טריטון", מיקסים שלא יצאו מוצלח, ונאלצנו לתקן. הרבה מאוד כסף וזיעה נשפכו. הרבה מאוד.

בחברות התקליטים לא הביעו כל עניין בחומר. דווקא "הליקון" היו מוכנים להקשיב לסקיצות, אודי הניס אפילו ביקש שנעשה לאנשי החברה פרזנטציה. עשינו. ניגנו את כל התקליט Live והם יצאו מחדר החזרות בתחושה (מוצדקת, בדיעבד) שהחומר הזה לא ימכור זהב והם לא רוצים לגעת בו. אפילו לא להפיץ אותו.

יגאל סדן, הבאסיסט, החל להתקרב לדת במהלך ההקלטות. הכסף נגמר לנו. עמי לוי לא עבד במשך שנה וחצי ורק השקיע בהשלמת "אחר כך בא הגשם". גם אני שפכתי כסף על ימין ועל שמאל. אפרים שמיר בא לעזור לנו להתגבש, נתן עצות טובות והעביר אותנו סדנה של "פרפורמנס טריינינג" – שגרמה לי לאבד את פחד הבמה. 

ב"בארבי" (הישן) נתן לנו שאול מזרחי להופיע בימי ראשון. שלום גד והיהלומים היו מופע פותח. מעט אנשים באו. יגאל סדן עלה לבמה כבר עם זקן עבות, כפה וציצית מתחת לכנפות בגדו, עד שאחרי 10 הופעות פרש סופית לטובת תורה, מצוות ומעשים טובים, על גבעה איפשהו מעבר לקו הירוק. בינתיים, השיר "לונדון" נכנס לפלייליסט של גלגלצ והושמע המון.

"לונדון"  בשלב מסויים היה השיר הכי מושמע ברדיו הישראלי (ינואר-פברואר 2000), והוא מושמע גם היום, בתדירות די נאה, אבל זה לא עזר לאלבום להימכר – ושבר בכך סופית, בעיני, את אגדת הפלייליסט שהאמנים הישראלים כל-כך נשבעים בשמו ונושאים אליו את עיניהם.

מה קרה אחר-כך?

יגאל סדן הבאסיסט התחרד (הוא החל לחזור בתשובה כבר במהלך ההקלטות), פרש לחיים במאחז בשומרון, הקים משפחה. הבאסיסט המחליף, רוברט בוים, חזר לחיות בליטא, מולדתו. עשינו סיבוב הופעות תחת השם "יוסי בבליקי והחשמליות" שהסתיים בפסטיבל הפסנתר 2001. באותה שנה הסולן, הגיטריסט והרוח החיה – עמי לוי – עבר עם משפחתו להולנד והוא חי שם מאז. שני שירים נוספים של החשמליות שהיו אמורים להיכנס לאלבום השני, אפשר לשמוע כאן. שמעון בן-לולו מנגן איתי היום בפונץ'.

מבחינה מסחרית, "אחר כך בא הגשם" הוא כישלון מוחץ. שש שנות עבודה ו-100 אלף שקל שהשקענו בו, יחסי ציבור שנעשו באהבה ולהיט גדול בפלייליסט של גלגלצ לא הצליחו לגרום לו להימכר ביותר ממהדורה אחת קטנה. הוא לא נגע באנשים, כפי שחשבנו ורצינו שהוא ייגע בהם.

אבל זהו כישלון שאני גאה בו מאוד. התרגשתי לעשות את "אחר כך בא הגשם" ואני אוהב אותו מאוד גם היום – אף על פי ולמרות ש"הציבור לא הביע בו אמון", ורק מאות ספורות של אנשים רצו אותו אצלם בבית.

תודות:
לשפי ישי המקסים שמנגן כל-כך יפה באקורדיאון בשני שירים ("לבד" ו"כשהיינו ילדים"). ליועצים האמנותיים שלנו, דודי לוי שהיה אוזן קשבת ויוסי בבליקי שהיה כתף תומכת וגם שר דואט עם עמי את "השקר". תודה לרזי בן עזר שעשה את עיבוד המיתרים שובר הלב ל"אותה תראה" ולאחותו שרון בן עזר ששרה את הקולות ב"הצילו את המשוגע" ולחיים פרנק אילפמן שניגן סטרינגס ב"כשהיינו ילדים". ליזהר אשדות, שעשה בסבלנות את המאסטרינג. לרונית ארבל שהיתה מנהלת אישית ומאמינה לכל אורך הדרך. לפרידה קאופמן היחצ"נית החמה והמסורה. לאילן בשור, צלם ואמן, שתרם עבודות יפהפיות לעטיפת האלבום ולסינגלים שיצאו לרדיו. למי שאהב אותו בכל זאת וכתב את זה ולמי שנתן ליצירה שלנו להיות חלק מפסקול החיים שלו בתקופה מסויימת בעיר אחת רחוקה.

שגיא בן צדף כתב על האלבום באתר השרת העיוור (לינק)
======================================================.

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • שרון הר פז  On 03/05/2010 at 17:28

    נשבעת לך, בועז, שנדמה לי שהיה לי את זה ולונדון היה שיר שהתנגן אצלי רבות, אך זה נעלם כמו דברים אחרים יקרים. לונדון הוא אחד השירים הכי-הכי לטעמי. פשוט מקסים.

  • גיא וינטרוב  On 03/05/2010 at 17:34

    איזו יצירה יפה היא האלבום הזה. ולא, לא רק "לונדון". יש שם יופי של טקסטים, יופי של נגינה, ותחושה של מוסיקה "אמיתית", לא כזו שנכתבה על מנת ליצור להיטים. אין דברים כאלו יותר.
    אני ממליץ לכל אוהב מוסיקה לרכוש את האלבום הזה, ואז ללחוץ על בועז ששני השירים שמופיעים פה http://www.notes.co.il/boaz/48969.asp יהוו את הבסיס לאלבום שני.

  • איילת  On 03/05/2010 at 18:35

    לא מתאים לך… אתה האחרון שימדוד כישלון לפי סולם רווחים. האלבום הזה הוא לא כישלון בשום צורה.

    דבר ראשון מדובר באלבום שמעביר בדיוק את התחושות שנשתלו בו- גשם, וחורף, ואהבה, ומחסור באהבה, ואכזבה ושלל רגשות. הקשבתי לו לפני שבועיים והוא עדיין עושה את אותו אפקט כמו אז.

    דבר שני לאלבום הזה יש הרבה אוהבים, ו"לונדון" הוא שיר שהצליח, והושמע, ובעיניי הוא אחד השירים היפים שנכתבו פה.

    ודבר שלישי, הפרוייקט הזה גיבש הרבה אנשים יחד ליצירה שבעקבותיה הוחזרה גם פונץ' לבמה ואלבומים נוספים ונפלאים נוצרו משם והלאה.

    בעיניי, זה רחוק מלהיות כישלון.

    ואישית- האלבום הזה תמיד יסמן לי תקופה מאוד מיוחדת בחיים, והרבה דברים שהגיעו איתה ולקחו איתם נתח מהלב.

  • יעל אוסטרליה  On 03/05/2010 at 19:23

    דווקא זה נשמע שהיו בפרוייקט הרבה אנשים טובים
    ולפי דעתי זה שהוא לא נמכר זה לא אומר שהוא לא טוב

  • שח_מט  On 03/05/2010 at 19:57

    אני זוכר את האלבום, יצא לי לשמוע אותו כמה פעמים (הייתי קרוב אז לחברות התקליטים והייתי מקבל את כל החומרים)
    אני זוכר שהופתעתי שהוא לא הצליח
    מפתיע אותי לשמוע שהיית חלק מההרכב. לא ידעתי.
    יש את המשפטים האלה שמי שלא נכשל לא מצליח וכו' ואני בטוח שאתה רואה בזה עוד שלב שעברת ביצירה ולמדת ממנו

  • בועז  On 03/06/2010 at 9:48

    הכישלון היה מסחרי. לא אמנותי.

    כישלון מסחרי מודדים בפרמטרים מספריים. כלכליים. כמה השקעת (המון!) כמה הרווחת (כלום…), כמה אנשים קנו את הדיסק (מעטים מדי. כמה מאות) וכמה אנשים לא שמעו עליו בכלל (רוב רובו של הציבור).

    אמנותית, היה זה מעשה אמיץ וחשוב. אני אוהב את "אחר כך בא הגשם" אהבת-נפש.
    מסחרית, היה זה כישלון גדול ביותר, וזה קרה בלי שנוכל לבוא בתלונות למישהו.

    הרדיו לא התעלם מהחשמליות. "לונדון" נכנס, בגדול, לפלייליסט.שיר בפלייליסט A של גלגלצ זה משהו שכל אמן ישראלי חולם עליו, ששיר שלך ישודר 8 פעמים ביום.

    ועדיין, אנשים לא באו להופעות, לא קנו את הדיסק, אף חברת תקליטים לא התעניינה, וזהו.

    אין מרירות. אין כאב. זה המצב. זו המדינה וזהו הקהל. יש מעט מאוד דרישה בישראל לאלבומים ושירים מהסוג הזה. אין מה לעשות. צריך לדעת לקבל את זה.

    ועדיין: אני אוהב מאוד את "אחר כך בא הגשם".

  • שרון רז  On 03/06/2010 at 9:57

    אני עם איילת ועם כל המגיבים כאן, כישלון מיי אס, לא נכשלתם, הצלחתם, ריגשתם ופראייר מי שלא מכיר את התקליט הזה, ההפסד כולו שלו, יצרתם משהו אמיתי, כנה, נוגה, נוגע, נעים ומקסים. נקודה.

  • עמי לוי  On 03/06/2010 at 16:24

    וואו, איזו כתבה. התרגשתי מאוד לקרוא את זה.
    וגם מהתגובות.

    אני חושב שמה שלאורך כל הדרך היתה לנו תחושה מאוד עמוקה שאנחנו האנדר-דוג.

    לא נראינו מספיק cool, וגם אמרו לנו את זה.
    אמרו לנו שהשירים שלנו נשמעים מוזר.
    שההפקה לא מספיק טובה ו"לא ישראלית".
    לא ידעו איך לאכול את יגאל סדן עם זקן
    ה-Z Z TOP שלו.
    לא ידענו איך להופיע, ואני הייתי סולן לא מספיק טוב במעט ההופעות שהיו.

    ואז כשהוצאנו את "לונדון", וכבר לא ציפינו לכלום, פתאום זה תפס והפך ללהיט ענק. למשך שלושה חודשים זה היה השיר הכי מנוגן בהמון תחנות רדיו, בגלגלצ, ב-88, בתחנות אזוריות בצפון, במרכז.

    אני חושב שאלו היו שלושת החודשים הכי מאושרים בחיים שלי. ואני שמח שהיינו ביחד לחלוק את התחושה הזאת. אתה, ורזי, ויוסי בבליקי ואלי שאולי וכולם.

    היה זה ניצחון אחד קטן, אבל משמעותי בשבילי, מול מפלצת המוסיקה המסחרית.

  • המעריצה הסמויה מהעין  On 03/06/2010 at 16:30

    אחד הדיסקים הכי מרגשים שיש לי בבית (ויש לי הרבה…) זה "אחר כך בא הגשם". בעיני, יצירת אמנות גם אם היא מרגשת מעטים, כבר היתה סיבה טובה להביא אותה לעולם.

    ולדעתי, העולם עוד יגלה את האלבום הזה של החשמליות. מתישהו

  • נת  On 03/07/2010 at 0:49

    זוכר מצוין את האלבום ההוא. הייתי אז חייל, והשירים הם פסקול השירות שלי.. אלבום קודר ועגום..כ"כ בריטי..כ"כ מופלא.

  • אחד מהצד  On 03/08/2010 at 15:41

    צריך לפחות ארבעה שירים בפלייליסט.
    שני סינגלים שווים משהו כמו 3000 עותקים

  • שמיקי  On 03/09/2010 at 22:38

    לא ידענו איך להופיע, ואני הייתי סולן לא מספיק טוב במעט ההופעות שהיו".

    זו לטעמי הסיבה האמיתית לחוסר ההצלחה של החשמליות, קודם כל בעיני לונדון זה שיר הכי טוב בעברית שהסמיתס' לא כתבו.
    אבל, כמו שסולן הלהקה לעיל מודה החוסר שלכם, והוא גם החוסר לסיבה שפונץ' תמיד תהיה להקת שוליים כמו הקליק בשנות השמונים זה חוסר היכולת להופיע יותר מפעם פעמיים בתל-אביב, כשנסיעות ל"חו"ל", לפריפריה נחשבת רק למקומות כמו המרתף בחיפה או הסינדרום ז"ל בירושלים או באר שבע. הצלחה לטעמי מגיעה רק למי שקורע את התחת ומופיע בכל פאב, קיבוץ, מתנ"ס מה שלא יהיה עד שבסוף "לא תהיה ברירה" אלא להיכנע למוזיקה.
    נ.ב: מה שאני מנסה להגיד כאן זה מתי פונץ' מגיעה לנתניה:))

  • גלית חתן  On 03/12/2010 at 17:23

    שיר מעולה, אחד הטובים שנכתבו בעברית, ורק בשביל זה היה שווה כל הדיסק הזה 🙂

    אז תודה.

  • >ומר  On 03/13/2010 at 8:48

    היי בועז,

    חיפשתי את השירים ביוטיוב לאחר שקראתי את רשימתך ומצאתי רק את "לונדון".

    אני חושב שהעלאה לאתר תחשוף אותו להרבה שנים להרבה אנשים.
    אני בדרך כלל קונה אלבומים שאני מתוודע אליהם דרך האתר.
    אציין שכתיבתך נוגעת לי מאוד.

  • בועז כהן  On 03/13/2010 at 11:29

    עובדים על זה.

    וגם הקליפ של "לונדון", יעלה ליוטיוב. ממש בקרוב

  • avha  On 03/25/2010 at 6:30

    "זהו כישלון שאני גאה בו מאד".
    זה לא כישלון.

  • ...  On 08/06/2012 at 18:25

    זו פעם ראשונה שאני רואה את יגאל בלי זקן.. אפילו לא ידעתי שהוא היה בלהקה. אני גאה ללמוד ממנו בס

  • llaliiblue  On 08/07/2012 at 11:46

    אני אוהבת את האלבום הזה, את האווירה שהוא יוצר (חורף שמימי), את הדרך שבה התוודעתי אליו.

Trackbacks

להשאיר תגובה

