גם כשלא אהיה לצדךָ, להזכיר לְךָ

 

 

 

בדצמבר 1993, יום הולדתי השלושים. אמא שלי נתנה לי מכתב. הנה הוא. כלשונו

 

letter from mother 1993

 

 

בועז יקר שלי,                                                                  20 בדצמבר 1993

אני כותבת לך משהו שייראה לך כמעט ברור מאליו, אבל חשוב לי לומר אותו.

בועז שלי, צריך ליהנות, לחיות טוב, לא לחשוב, לא להתחשב במוסרנות כובלת, במוסכמות או באי-נעימויות, לא לחשוב מה יאמרו אחרים. האחרים תמיד ינסו ליצוק מים על האש שבך.

צריך לטעום דברים, לדעת נשים, לחוות דברים. צריך לראות עולמות, להרחיב דעת, לא להסס לגעת – כי כשאני הייתי בת 30 חשבתי שהעולם מחכה לי ויש לי זמן,

אבל אז באה המחלה…

בועז שלי, אני רוצה שלעולם לא תעצור ותהסס ותדחה סיפוקים ומימוש אפשרויות, כי אף פעם אין לדעת מה יוליד יום, וחיים שלא נוצלו, יחלפו ויעברו,

ובכל יום עליך לחשוב שזהו היום הראשון בשארית חייך, ועליך לעשות משהו טוב למען עצמך. ללמוד, לקרוא, לצחוק, להתפעל, לאהוב, להיאהב.

אני משביעה אותך לעשות זאת, גם כשלא אהיה לצדך, להזכיר לך.

שלך, אוהבת,

אמא"

 

 

אמא אולי ובועז בן השלוש. 20.12.1966

 

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • תמי  On 12/21/2009 at 16:46

    מרגש מרגש מרגש.
    כמה נכון, כמה חכם וכמה אוהב המכתב הזה
    וכמה מעט הזדמנויות יש לנו לשמוע כזה מסר ובמיוחד אולי מהורינו
    "לא להסס לגעת"

  • ח ל י  On 12/21/2009 at 17:20

    איזה אמא.

  • שלומית  On 12/21/2009 at 18:30

    צריך לדעת למי להוולד

  • עפר  On 12/21/2009 at 21:06

    זה הכוח במילים כתובות שמצליחות לדבר כל כך ברור ומדויק מהעבר. נשמעת אמא מופלאה

  • אורה גור אש  On 12/21/2009 at 21:16

    ולקרוא ולשנן את המילים שלה, בכל יום,
    שלוש פעמים , כמו תפילת שחרית, תפילת מנחה, ותפילת ערבית.
    כמה נכון, כמה חכם, כמה חשוב!
    החיים קצרים. לנצל כל רגע.
    מחבקת אותך ילד שלי, ילד של אולי.

  • אתי  On 12/21/2009 at 21:17

    תרשה לי לאמץ אותו לעצמי. ככה, כמו שהוא.

  • יעל שכנאי  On 12/21/2009 at 21:21

    בועז,
    אשריך שזכית.
    כואב הלב שהיא לא נשארה איתך שנים ארוכות.
    יומולדת שמח, בועז, בימים האלה, שהעצב מעורב בו עם השמחה.

    וכמה היא יפה, אמא שלך. יפהפייה.

  • תמי  On 12/21/2009 at 21:32

    את המכתב הזה צריך לתת לכל הילדים בעולם.
    איזה אנטי קליימקס לאמא שלי. בורכת

  • אליאן קינן  On 12/21/2009 at 21:42

    בוכה. רק בוכה. מהחוכמה שלה. מהפירגון שלה. מהאהבה שלה. אני בוכה.

  • יעל אוסטרליה  On 12/21/2009 at 21:55

    מכירה אותך כבר שנתיים
    וכמה שלמדתי ממך מהרדיו, מהפוסטים בקפה ומלונדון
    כל כך הרבה
    אני חושבת שאמך מסתכלת מלמעלה ורואה איזה ילד מחונן יצא לה.
    כשקראתי את המכתב של אמך זלגו לי דמעות בעיניים כי היא כל כך צודקת ומי כמוני יודעת מזה בריאות ומזה להלחם כל יום במערכת החיסון שלי מי כמוני יודעת שדברי אמך כה נכונים
    פיספסתי ביום את יום הולדתך אבל לא נורא
    האיחולים נמצאים במייל בקפה
    אבל אומר גם כאן
    מזל טוב בועז
    ואת כל הטוב שבעולם

  • אלינור ברגר  On 12/21/2009 at 22:09

    "The empty arms of yesterday Are now a memory "

    שבר את לבי לרסיסים קטנים, המכתב של אמך. איזו אישה מיוחדת..אני בטוחה שהיא מביטה בך מלמעלה, והיא גאה לגמרי בילד שלה

  • שרון רז  On 12/21/2009 at 22:18

    יש לי ממש דמעות בעיניים
    היא כתבה לך מכתב ברכה מדהים בועז
    אישה רגישה וחכמה היא היתה, לפי הכתוב כאן, ולא רק לפי מה שאני יודע
    באמת זכית, וזה מרגש שאתה שומר איתך בראש ובלב את הדברים

  • יוסי מפ"ת  On 12/21/2009 at 22:21

    כמה חוכמה. כמה יפה.
    תזכורת עצובה ומרגשת עד מאוד. תמשיך לאחוז את החיים בתשוקה גדולה כפי שאמך ביקשה.

  • ויק  On 12/22/2009 at 0:28

    להדפיס ולשמור,
    לזכור.

    אשריך שנכחת ימים רבים בחיקה,

    ויק

  • שולמית  On 12/22/2009 at 0:46

    כמה חכמה כמה יפה ואהבה נקיה כל כך.
    משפט כזה
    האחרים תמיד ינסו ליצוק מים על האש שבך
    הוא יהלום נפלא לשאתו
    ואתה
    נושא אותו בעדינות יתרה.
    נדירים האנשים שאוחזים בקצה הכאב והאושר בו זמנית.
    היום הזה הוא סימן בעיני
    להיותך כזה.
    מזל וטוב והרבה בועז.
    העיניים הדומעות מהמילים שלך
    והשמחה שאתה מביא באנשים באופטימיות ובקסם יומיום
    נולדו ממנה וחיים בך.

  • עידית פארן  On 12/22/2009 at 6:28

    אני צעירה ממך בשנתיים (בערך) וקראתי את המכתב הזה כמה פעמים
    וכל מה שחשבתי עליו
    הוא מכתב שכתבתי לאחד הבנים, כשהתבקשתי
    (כשהם נסעו לפולין במסגרת הצופים)

    ושיש הרבה מה ללמוד מדברים שאמא שלך כתבה לך
    "צריך לטעום דברים"

    ושאתה בר מזל שהיא השאירה לך את המילים האלה

  • אני  On 12/22/2009 at 7:28

    תיקון

    הכוונה – לי אין קשר כזה עם אמא שלי

  • רינת אבוטבול  On 12/22/2009 at 8:47

    שובר לב ומדהים גם יחד. הלוואי שאני אהיה אמא כזאת לילדים שיהיו לי..

  • sivi  On 12/22/2009 at 9:38

    צמרמורת.

    כן, תמיד יהיו מי שינסו לחסום את היצירתיות, הפראיות את היכולת לקחת מהחיים.

    אסור להיכנע להם.

  • שי טוחנר  On 12/22/2009 at 12:49

    וגם נכון ואמיתי

    יהיה זיכרה ברוך

  • נבט חיטה  On 12/22/2009 at 13:53

    אמיתי, נוגע ללב, מרגש.
    אשרייך שזכית ובורכת באמא נפלאה.

    מודה שאני מזילה דמעות עכשיו.
    חושבת על אבא שלי.
    בלי הרבה מילים הוא הניע אותי לעשות, לא לוותר, לנסות ולחוות. להעיז.
    והגעגועים רק מתעצמים.
    חיבוק גדול.

  • Jack-In-Box  On 12/22/2009 at 23:34

    נראה שאמא שלך הייתה באמת משהו מיוחד. זה לא נשמע כמו מכתב מאמא.
    אותי זה הדהים.

  • שלומי  On 12/23/2009 at 9:56

    אין כמו אמא

  • שירה פלדמן  On 12/23/2009 at 14:54

    כאילו נבואי. כאילו היא ידעה. מכתב מדהים. עוצר נשימה. קראתי ובכיתי וקראתי שוב ובכיתי שוב. וחזרתי. ושלחתי לחברות. היתה לך אמא יוצאת דופן

  • D!  On 12/23/2009 at 20:47

    for sharing these with us. a great message and it seems you grew up to live to it..

  • D!  On 12/23/2009 at 20:50

    happy birthday
    wish you many years of inspiration and and creativity

  • מני  On 12/23/2009 at 22:14

    מקסים ומרגש, מזל טוב

  • גלית חתן  On 12/24/2009 at 15:36

    מסכימה עם כל מילה של אימא שלך. אישה חכמה
    אבא שלי תמיד אומר לי דברים דומים
    ואני משתדלת ליישם 🙂

  • שרון  On 12/24/2009 at 15:51

    מרגש כ"כ
    תמצית האמהות והלוואי שהייתי זוכה לתמיכה כזו תמיד ולבטחון כזה מאמא מחבקת
    למזלי אחרי שנים של יחסים לא פשוטים אני חווה תיקון איתה בחייה.
    עורר בי המון התרגשות וצורך לעשות מבלי להציב מחסומים ופחדים,
    אלא פשוט לפעול באמונה, באהבה ובבטחון

    • לילך  On 05/05/2011 at 21:14

      בצ'יטוטי בבלוג "נתקלתי" במכתב מאמך. אמנם הפוסט הוא מלפני שנתיים כמעט, אבל דברים כאלו הם תמיד רלוונטיים.
      כל התגובות לא יצליחו לתאר את הקשר המדהים והמילים המדהימות שנכתבו. בעייני, מעבר להתרגשות ולשמחה עבורך שחווית כזה קשר עמוק עם אמך, המכתב נותן השראה. הלוואי וכולנו נצליח לחיות בכל יום כאילו זה יומינו האחרון על פני האדמה. הלוואי וכולנו ניתן השראה, אהבה ועוצמות כאלו לילדנו. ומעבר להכל, המכתב הזה גורם לי לרצות להיות אמא כזו לילדיי.
      תודה על ההשראה ושבת שלום.

  • אפי  On 12/24/2009 at 20:25

    הכרתי את אמא שלך קצת… מאד התרגשתי. אפי מחיפה

  • ראובן ברדך  On 01/04/2010 at 8:50

    כמה מרגש ואמיתי, כמה טוב שהיה לך אותה, ואיזה כיף שאתה מגשים כל מילה. ויותר טוב מאוחר: הרבה מזל טוב
    keep up the good work

  • משה  On 01/06/2010 at 1:07

    תודה ששיתפת אותנו בדבר כל כך אישי ואינטימי.

  • משתמש אנונימי (לא מזוהה)  On 03/13/2010 at 9:02

    כל כך בריא ומדוייק.

    "האחרים תמיד ינסו ליצוק מים על האש שבך"

  • איריס קובליו  On 04/09/2011 at 16:38

    מרגש.
    ואימך, כה יפה היתה
    קראתי כמה פוסטים
    צוואתה של אימך מהדהדת כאן

  • llaliiblue  On 08/07/2012 at 14:21

    וואו. איזה קסם. מושלמת.
    ידעתי שחלתה. לא ידעתי שכל כך מוקדם? ..

  • ורד נבון  On 07/25/2013 at 11:48

    "צריך ליהנות, לחיות טוב, לא לחשוב, לא להתחשב במוסרנות כובלת, במוסכמות או באי-נעימויות, לא לחשוב מה יאמרו אחרים. האחרים תמיד ינסו ליצוק מים על האש שבך.".
    כמה צלול, כמה ברור, המכתב הזה מלא עוצמה וכאב. הדמעות חונקות.
    כן, אין ספק שאתה מממש את צוואתה והולך בדרכה אחד לאחד. עצוב שהיא לא הספיקה לראות, ואולי היא יודעת. אני מאמינה בזה.

  • Nirit Neeman  On 07/25/2013 at 12:56

    וואו. אמא מקסימה היתה לך!!!
    עצוב- שידעה שזמנית..
    והמסר החשוב קצת מתסכל- כי באמת החיים חולפים ולפעמים לא ממש מצליחים להנות.

  • אתי .ז.  On 07/25/2013 at 14:27

    ממש מרגש! אני מציעה לך למסגר את המכתב ולתלות במקום מרכזי בבית. חבל שמחלות מזכירות לנו איך כדאי ורצוי לחיות!
    תודה על השיתוף.

  • צליל  On 07/25/2013 at 17:30

    מכתב חכם, אבל "לא לחשוב ולא להתחשב במוסרנות כובלת", זה קצת מוגזם. איפה נהיה אם לא נחשוב לרגש ולא נתחשב ולו במעט במוסרנות "כובלת"? או שמא אנחנו כבר שם?!

    אי אפשר לשפוט אותה מכיוון שלקתה במחלה, אז לה אולי לא היה מה להפסיד, אבל זו לא המלצה שהייתי נותנת לילד שלי בנסיבות אחרות…

  • יוסי רייך  On 07/26/2013 at 20:10

    מישהו שם פה לב לכתב היד המצויר והיפהפה?!

Trackbacks

  • […] ואיך שאני אוהבת בלי להתחשב במוסרנות כובלת (משפט ששאלתי ממכתב נפלא שכתבה אמא של שדרן הרדיו בועז כהן ושפורסם בבל…) ובלי להתעניין במה יחשבו עלי ומה ידברו עלי. והאמינו לי […]

כתיבת תגובה

