ליברפול קולינג

ליברפול. רחוב וויליאם בראון בלילה

בשנת 1880 הפכה ליברפול לעיר. בשנת 1892 הוקמה קבוצת הכדורגל של העיר – הקבוצה שהפכה למצליחה ביותר בתולדות הכדורגל האנגלי והקבוצה השלישית באירופה מבחינת הישגיה. בשנת 1977 הפכתי לאוהד של ליברפול. זה קרה מפני שלקחו אותי לראות את גמר גביע אירופה לקבוצות אלופות, וליברפול אלופת אנגליה שיחקה נגד בורוסיה מינשנגלדבך אלופת גרמניה. האנגלים, שאהבתי, מול הגרמנים, ששנאתי. הייתי בן 13 וחצי. זו היתה העונה האחרונה של קוין קיגאן – הננס הגאון עם המספר 7 על הגב בליברפול, ולידו היו סטיב הייוויי וג'ון טושאק הוולשי, ומאחוריו אלן הנסן וגם פיל ניל – קפטן נבחרת אנגליה. בשער היה ריי קלמנס.

אחרי המשחק ההוא, ב-1977, הייתי ליברפולי בכל רמ"ח איברי. התחלתי להאזין לשידורים מאנגליה, כדי לעקוב בזמן אמת אחרי הקבוצה. קיגאן עזב ובא בחורצ'יק סקוטי בשם קני דלגליש. בא סקוטי נוסף – עם שפם! – בשם גרהאם סונס, ויחד ליברפול לקחה שוב את אליפות היבשת. עם תומפסון, יוז, קנדי והמחליף הנצחי – דייויד פיירקלאף, שאף פעם לא היה לו אויר לשחק 90 דקות, אבל הוא כבש מיליון שערים, כשהעלו אותו מהספסל למגרש.

המשחק הזה, ב-1978, גמר גביע אירופה שני ברציפות, הפעם נגד פ.צ. ברוז', היה המשחק שבו ראיתי הכי הרבה החמצות בחיים שלי.  ליברפול היתה צריכה לסיים אותו בתוצאה של 0:40 (אפשר להתרשם, קצת, מהתיעוד הקצרצר הזה. להסתכל ולא להאמין) – אבל בסוף זה נגמר, ב-0:1 קטן ויעיל של דלגליש – ואני רקדתי על השולחנות בפאב האנגלי בתל אביב יחד עם עובדי השגרירות וכמה תיירים, הפאב שבו העבירו את המשחק באמצעות צלחת לווין.

התחלתי לקרוא על העיר ועלילותיה. למדתי שבשנת 1930 הגיעה אוכלוסיית העיר ל-850,000 תושבים אבל  במלחמת העולם השנייה הגרמנים כיסחו לה את הצורה, וליברפול נפגעה בלמעלה מ-80 הפצצות גרמניות, שבהן נהרגו אלפי תושבים. למעלה ממחצית מהעיר נהרסה כש-11,000 בתים הפכו לאבק. נהרסו כליל. כמה סמלי שאת הגביע האירופי הראשון שלה לקחה ליברפול מגרמנים.

מבט מגדות המרסי

לאחר המלחמה נבנתה העיר מחדש, אבל לא הצליחה להשתקם כלכלית. ב-1963 יצאה מהעיר הלהקה החשובה ביותר בכל הזמנים. ב-1985 ירד מספר התושבים בעיר, בשל האבטלה הגבוהה, לכ-460,000 תושבים בלבד.

מוזיקה וכדורגל. בשניהם ליברפול הצטיינה במחצית השניה של המאה ה-20.  והיו גם מי שחיברו, ממש, את שתי האהבות.  להקה נפלאה בשם טושאק היוויי – ששמה הוא חיבור שני שמות משפחה של שני הכוכבים של הקבוצה בשנות השבעים, ג'ון טושאק וסטיב הייוויי. מוזיקלית, ג'רי והפוסעים תרמו לה את ההמנון. סטיב טילסטון הנפלא היה הטרובדור העירוני. אקו אנד דה באנימן באו אחר כך, יחד עם אלביס קוסטלו והאטרקשיינס וג'וליאן קופ ובשנות השמונים פרנקי הולך להוליווד, להק שחפים ותמרונים תזמורתיים בחשכה. בהמשך יצאו מהעיר KLF, אפולו 440, בו רדליז וגם קאסט. השנה ריצ'רד סטרקי כתב ושר על העיר את אחד השירים היפים ביותר שאני מכיר, שנכתבו מעולם על עיר כלשהי.

ארבעה ליברפולים

ליברפול היא הקבוצה (השניה) הכי מצליחה בתולדות הכדורגל האנגלי (אחרי מנצ'סטר יונייטד) והיא הקבוצה השלישית באירופה מבחינת הישגיה, עם 5 זכיות בגביע אירופה לאלופות (את הראשונה, מול בורוסיה מינשנגלדבך, ב-1977, ראיתי רועד מהתרגשות). שלוש זכיות בגביע אופ"א ושלוש בסופר קאפ האירופי. ליברפול גם מחזיקה במקום השני במספר הזכיות באליפות אנגליה – 18 אליפויות (גם כאן מנצ'סטר יונייטד במקום הראשון) והיא מחזיקה בשיא הזכיות בגביע הליגה האנגלית – שבע פעמים.

אלברט דוק. לילה

הייתי בליברפול, פעם, מזמן, אבל הביקור בקיץ הזה היה שונה. המלון השקט בפרברי העיר, עם מרחבי דשא ענקיים שארנבים וסנאים רצים בהם, עצים רחבי צמרת וחדר אוכל ישן, כמו פעם, ומלצרית אנגליה ואדיבה שמציעה סקונס וריבה, ושואלת אם הכל בסדר, LOVE, ואם אפשר להביא לנו עוד תה.

יצאנו לנסיעה לילית, והעיר אפלה, כמו בשנות השישים. תאורה מוגבלת, מצומצמת. ליד המגרש של אברטון, אנשים רצים בבגדי אימון, קריר, בתים אפורים-חומים, שכונות שלמות שמיועדות להריסה, לצד שדרות ארוכות של עצים יפהפיים ובתים פרטיים שקטים ומנומנמים. עיר של פועלים. אלמלא היו לה כל כך הרבה הקשרים רגשיים והסטוריים בתודעתי, לא הייתי שם את לבי לכל הפרטים הקטנים. אבל אלוהים תמיד נמצא בפרטים הקטנים. מרכז העיר. מוזיאון הביטלס. סמטת פני. מועדון הקאוורן. אצטדיון אנפילד. הנמל. נהר המרסי שנמסך בים האירי, ואירלנד מהצד השני של המים.

ונמל התעופה ג'ון לנון.  האם היה עולה על הדעת, איפשהו, לקרוא לטרמינל על שמו של מוזיקאי?  בליברפול כן. זה כל כך טבעי להם, לנגן על שפתותיהם את ה"ג'ון לנון איירפורט" הזה.

עוד קריאה

עמיחי שלו – סופר ונצר גאה לבני העיר ליברפול

http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3023872,00.html

חדר הנעליים – האתר הרשמי

http://www.liverpool-il.com/bootroom/

קחו הצצה  על מוזיאון הביטלס בליברפול. יופי של אתר. אטרקציה שווה, לשם שינוי (לינק)

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • שרון רז  On 08/27/2009 at 16:49

    מה? אני הראשון? איך עוד לא הגיבו על הפוסט מעורר הגעגוע הזה?
    הו, תה, סקונס וריבה, הו, ליברפול
    גם אני אוהד, אבל אולי קצת אחריך, הרבה שחקנים גדולים עברו בקבוצה הזאת, ועד היום יש שם שחקנים נפלאים כמו ג'רארד, טורס ו..בניון
    חיפה יכולה לקבל הערב בהגרלת ליגת האלופות את ליברפול, ואז הם יגיעו לכאן, לר"ג
    אני הייתי בליברפול רק יומיים, בשנות התשעים, ביקור קצרצר מדי, עיר עם עבר מרשים ועם תושבים שלהם מבטא מהקשים בממלכה
    תרשה לי רק להוסיף לרשימת האמנים והלהקות הנהדרות שרשמת את להקת SHACK שאני ממש ממליץ לשמוע אותם
    תודה

  • גיל  On 08/27/2009 at 18:27

    אחלה כתבה ואחלה תמונות.

  • יעל אוסטרליה  On 08/27/2009 at 19:37

    ליברפול פעם היה לה שם גדול
    למרות שאני תמיד הייתי קוראת לה העיר הכבדה
    אז יש את ליברפול הקבוצה אני יונייטד מאז ומעולם ויש את ביטלס האגדיים
    בהחלט אם אשוב לאנגליה הייתי רוצה לבקר שם במיוחד בגלל הביטלס זה יהיה מאוד מרגש
    לא התרגשת בועז שהיית שם
    בכל זאת הביטלס יצאו משם

  • עמיחי  On 08/27/2009 at 22:00

    אחרי הפוסט הנפלא אני ממש סקרן לגבי אותו דיסק שאתה עורך..

  • sugar plum fairy  On 08/27/2009 at 23:33

    Next time baby
    Thanks
    The Fairy

  • בני תבורי  On 08/28/2009 at 1:23

    בועז,
    ריגשת אותי, פוסט נפלא.
    ברשותך אזכיר גם את להקת המרסיביטס והקשר הישראלי שלהם.
    http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%92'%D7%95%D7%9F_%D7%91%D7%A0%D7%A7%D7%A1

  • גלית חתן  On 08/28/2009 at 12:55

    לא היה לי שום קשר רגשי אליה עד עכשיו, אני מודה, אבל התמונות גרמו לי לחשוב שבכל זאת יש בה משהו – ואז לקרוא שיר הלל לעיר מסוימת, זה בכלל משלים את התמונה.

    תודה על פוסט מהנה בשישי בבוקר. מי יודע, אולי עוד אקפוץ לבקר בבבריכת הכבד, למרות שבממלכה הזו אני בדרך כלל מעדיפה את סקוטלנד

  • avha  On 08/28/2009 at 14:21

    אמנם אני לא מרגישה שייכת,
    אבל נהנתי מאד לקרוא.

  • איילת  On 08/28/2009 at 21:49

    Orchestral Manoeuvres in the Dark (OMD)

    תמרונים תזמורתיים בחשכה

    באנגלית ובעברית, שם מסובך.

    ליברפול מעוררת ערגה, מסוג הערים שכשאתה מגיע אליהן אתה כבר מלא געגועים לחוויות שטרם הספקת אפילו לצבור.

  • יוסי  On 08/29/2009 at 11:06

    את שלושת הישראלים שנחתו בקבוצה: אבי כהן, רוני רוזנטל ויוסי בניון. השנה אני בטוח שהם לוקחים אליפות…

    השנה אם אני לא טועה בפסח הייתה בדיזינגוף סנטר תערוכה על ליברפול- הביטלס והכדורגל. זאת הייתה רק טעימה פיצפונת ממה שיש לעיר הזאת להציע.

    שמחתי ששיתפת אותנו בחוויות.

  • גבריאל  On 08/31/2009 at 14:23

    עם טעם טוב במוזיקה הגיוני שבועז גם אוהב את הקבוצה הכי רומנטית בכדורגל האנגלי.

    כמי שהיה בליברפול ובדק מקרוב את האתרים של הביטלס וגם ראה משחק באנפילד,זה עורר זכרונות יפים.

    מי ייתן והשנה מספר 19 יחזור למרסיסייד

    YNWA

  • רוני  On 11/21/2010 at 20:52

    וואלה,
    אני דווקא אוהד את מנצ'סטר (יונייטד, יונייטד כמובן) מילדות. בשנה שעברה הייתי לראשונה במנצ'סטר עם ילדי וראינו לראשונה משחק של יונייטד, מרגש מאוד…
    אמנם אני לא אמור לחבב מדי את ליברפול (כל מי שקצת מכיר מבין על מה אני כותב), אבל הכתבה שלך עוררה בי קצת סימפטיה ליריבה המרה.

    בועז, אשמח לדעת מה חשבת על מנצ'סטר העיר (אם ביקרת). לי היא היתה קשה, למרות יונייטד, למרות הסמיתס, ג'וי דיוויזיון ושאר הסצנה – אותה אני אוהב במיוחד.
    רוני

  • יובל  On 05/29/2013 at 14:33

    בניו אורלינס שדה התעופה על שמו של לואי ארמסטרונג… 😉 כך שליברפול לא היחידה המפרגנת למוזיקאים שלה…

השאר תגובה

