עץ הקסמים

 

 

 

שכחתי כבר עד כמה סרט לילדים יכול לגעת עמוק בלבי. זה כמעט ולא קרה לי, ב-20 השנים האחרונות, שסרט ילדים חדש הצליח לחדור את חומותיי ולעטוף אותי באותה תחושת קסם נושנה, תחושת פיוט וגעגוע. סרטי הילדים החדשים הם מהירים מדי, מודעים לעצמם מדי, אמריקאיים מדי.

 

שלל סרטי "שר הטבעות" ו"הארי פוטר" היו בעיקר מפגני אגו של הבמאים שיצרו אותם, תצוגות ראווה רעשניות ונפוחות מדי, לטעמי.  חלק מסרטי האנימציה התחבבו עלי, אבל עם כל הכבוד ל"שרק", "מפלצות נגד חייזרים", "בולט" ו"מכוניות" – הם לא מצליחים לעשות לי את מה ש"צוללת צהובה", "ספר הג'ונגל" ו"המיטה המעופפת" הצליחו לעשות לי. אולי מפני ש…מה לעשות? – אני כבר לא בן 9.

והנה היום הלכתי לראות בסינמטק בתל אביב שני סרטים קצרים של אנדז'יי מלשקה, במאי פולני, שני פרקים מסדרה בשם "עץ הקסם", זוכת פרס אמי, שאני קורא עליה באינטרנט ולומד שהיא נחשבת ל"סדרת הסרטים הטובה בעולם לצופים צעירים".

 

לפי שני הפרקים שראיתי, המחמאות ניתנו לה לגמרי בצדק. הסדרה, כך אני קורא, כוללת שבעה פרקים שכולם עוסקים בחפצים שנעשו מעץ מכושף, ולכן הם ניחנו בתכונות מדהימות. מזחלת השלג, למשל, מתנהגת כמו כלב; קוביה משפיעה על גורל הגיבורים, שני ילדים בערב חג המולד, מאט ופטריק, באים לסבתא שלהם לחג המולד, ומגלים מטה קסמים שמגשים משאלות, אבל הם לא נוהגים באחריות במשאלותיהם ועתידים ללמוד על גבולות המילה הנאמרת.

ובפרק אחר, "בולעי הספרים", ילד אחד מגלה בספריית בית הספר ארון מעץ, שהופך את הספרים ששמים בו לעוגות נפלאות וטעימות – ומי שאוכל את הספרים-שהפכו-לעוגות, גם רוכש את הידע שאוצרים אותם ספרים. אז הוא מתחיל לאכול ספרים.

הסרטים, שבמרכזם ילדים ובני משפחתם, שזורים בהרפתקאות בלתי רגילות, בקסם ובהומור. יש בין מרכיביהם האגדיים יסודות ריאליסטיים וקומיים המלמדים על עולמם הרגשי של הילדים, אבל הם בעיקר נושאים איתם ניחוח של עולם שהיה ואיננו. אירופה של פעם.

 

ארבעת הפרקים שהוקרנו בסינמטק נהנו מתמיכת המכון הפולני בתל אביב, שטרח להביאם ואף ליצור להם דיבוב עברי. ללא המכון הפולני הם לא היו רואים מסך בארצנו. מתמיה במיוחד, מכיוון שמדובר בסדרה שזכתה לשבחים וגם לפרס האמ"י

תפסתי את אגניישקה, הגברת הנכבדה מהמכון הפולני, ושאלתי מדוע לא מקרינים את כל הסדרה, ולעתים קרובות. היא חייכה בעצבות. שאלתי האם אפשר להשיג את הסדרה ב-די.וי.די, לפחות.  היא ענתה שלא.  לא נמצא גורם שגילה בה עניין. 

ומה לגבי הטלוויזיה הישראלית? חקרתי. הרי אלה סרטים נהדרים לילדים!

היא נדה בראשה לאות שלילה. איש לא רצה בה. לאף אחד לא איכפת.

 

ואני קורא לכם לראות את הסדרה הזו. להראות אותה לילדים שלכם, אם יש לכם כאלה, ולדבר עם כל מי שאפשר עוד לדבר איתו, כדי שאחד מערוצי הטלוויזיה שלנו ירכוש אותה במלואה ויקרין אותה. זה בדיוק מסוג הדברים שעליהם אומרים "כבר לא עושים כאלה".

 

 

 

 

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • מרית  On 06/20/2009 at 18:06

    איפה ומתי אפשר לראות אותה? אין לה זכר בעכבר העיר.

  • שרון רז  On 06/20/2009 at 18:19

    לאף אחד לא אכפת, הא? זה עצוב
    האיכות הזו שאתה כתוב עליה, הסדרה הזו, מסקרנת ואני מקווה שתגיע איכשהו באופן מסודר יותר לקולנוע או לטלויזיה, תודה על זה

    אגב, מכוניות זה סרט שהיה יחסית מוצלח לדעתי, נכון אמריקאי, נכון מהיר, אבל מכל החדשים הללו הוא היה ממש בסדר, ואולי חלק מהסימפטיה שלי נובעת מכך שיש שם חדש מול ישן, מכוניות, עיירות, כבישים, רוט 66 מול ה-הייוויי…

  • יוסי  On 06/20/2009 at 18:30

    עץ הקסמים היחיד הזכור לי מילדותי הוא המג'יק סטיק של גבי ודבי… אח,

    http://www.televizia.net/vb/showthread.php?t=3921

  • יעל אוסטרליה  On 06/20/2009 at 18:57

    אני מסכימה איתך לגמרי
    אתה דיברת על סדרות
    אני היום נזכרתי בשירים של ילדים
    שכבר לא שרים אותם
    והם שירים מופלאים
    של משוררי ארצנו
    תחזיר לי את דן ועדנה
    החבובות
    והסדרות של אהרון קפלן
    וזה יהיה נהדר

  • איריס  On 06/20/2009 at 23:15

    בטיוב טריילר קצרצר

  • גלעד  On 06/21/2009 at 0:20

    למרות שאין לי ילדים בשלב זה, יצא לי לראות פרק אצל חברים במלבורן שיש להם, לפני כשנה לערך.

    התרשמתי מהאיכות הנודפת מכל היבט – הן הסיפורי והן הוויזואלי.

    מזרח אירופה מאחורי מסך הברזל גידלה דור של אמנים ששימרו גם מן החיובי מאירופה הישנה.

  • בועז כהן  On 06/21/2009 at 0:45

    למרית: אז זהו, שאי אפשר לראות אותה. אף מפיץ – גם לא הסינמטק הישראלי – לא רכש את כל הסדרה להקרנה מסודרת.
    וגם הטלוויזיה – ואפילו לא ערוץ הילדים – לא גילו בה עניין.

    שרון: "מכוניות" אכן היה סרט חמוד. אבל ב"עץ הקסם" יש את הקסם הישן ההוא, של הקולנוע ההוא.

    יעל (אוסטרליה): כמה שאת צודקת. גם שירי הילדים עברו רידוד והשטחה גמורה

    איריס: תודה על ההפניה לטריילר.

    גלעד: אכן, במזרח אירופה (וגם בבריטניה) השתמר משהו מאירופה הישנה והטובה.

  • אסתר  On 06/21/2009 at 15:19

    תהיה הקרנה נוספת בסינמטק של שני הפרקים שראית?

    האמת חיא שלא שמעתי על הסדרה אבל סומכת על טעמך המשובח.
    מה שיקרה בסוף, לדעתי, שהסדרה תוקרן מתי שהוא איפה שהוא ואף אחד לא יטרח ליידע כמו שצריך.
    ככה זה. דברים איכותיים באמת שנדירים במחוזותינו לא מייחצנים כראוי.

  • דנה  On 06/21/2009 at 15:24

    הנחתי שהילדים לא יסתדרו עם הפולנית. אולי לא נתתי להם קרדיט. היה תרגום לעברית?

  • בועז כהן  On 06/21/2009 at 15:50

    היה דיבוב לעברית.

    ומה זאת אומרת "הילדים לא יסתדרו עם הפולנית"? למה שלא יסתדרו?

  • שרון הר פז  On 06/22/2009 at 14:21

    הרשימה שלך מזכירה לי את פנס הקסם של שנות החמישים, בילדותי, עם הסרטים הקצרים בפולנית לפי ספרי האגדות של אז.
    לפני הבחירות, פרסמת רשימה שהיתה מעין מכתב לשר התרבות הבא. רשימה זו היא נר לרגלי ואני מפנה אליה ככל יכולתי. הסכמתי עם כל מלה שכתבת שם. חבל שרשימתך והמלים שיצאו ממך לא מצאו הד מתאים אצל הקברניטים.
    חוסר התרבות אצלנו היא הסיבה לכך שאף אחד לא מצא לנכון להרים את הכפפה ולהפיץ את הסדרה הזו. מרגיז!

  • בועז כהן  On 06/22/2009 at 18:17

    כן. אנחנו מדינה צורכת בידור ושעשועים. לא תרבות ולא אמנות.

    עצוב.שלא לומר: מדכא

  • avha  On 06/26/2009 at 10:31

    "אנחנו מדינה צורכת בידור ושעשועים. לא תרבות ולא אמנות"

    שלא לומר: מגעיל

  • אהוד אמיר  On 06/26/2009 at 16:30

    נתחיל בסרט "עץ הקסם", נעשה שופינג בוורשה ולקינוח ניסע ל… אה… אבל זה רק שעה מוורשה… קצת יידישקייט…
    טוב, זה רע מדי. פויה, אהוד. על האף.
    וממילא ברור לכולם מה התכוונתי לכתוב.
    שלא יובן מזה שיש לי משהו נגד פולנים. אני מת על המשוררים שלהם. ועל הנופים שלהם. ועל הסרטים שלהם – המעט שראיתי.
    ובקשר ל"עץ הקסם" – לעזאזל, יש לי שתי בנות קטנות. חבל, חבל.

  • בועז כהן  On 06/26/2009 at 17:44

    אפרים שמיר, ב-1999, אמר לי בדיוק את זה:
    "ישראל היא מדינה שאוהבת בידור ושעשועים. לא תרבות ולא אמנות".

    ומיום ליום, מאז, אני מבין כמה הוא צדק.

    שמיר, כמה אירוני, נולד וגדל בפולין עד גיל 15

  • sugarplum fairy  On 08/09/2009 at 17:22

    זה נשמע לי כל כך מיקסם ילדות שאבד…
    גמני רוצה לראות.
    איפה ניתן לצפות בסרטים האלה?

    The Fairy

להשאיר תגובה

