20 בדצמבר 2007

 

 

נולדה בירושלים ב-6 באוגוסט 1939. נפטרה ב-20 בדצמבר 2006

 

במלאת שנה למותה בחרתי לתת פירסום ראשון לשני שירים של אמי, אולי בצלאל כהן.  השיר הראשון, "אחרי כל חג באים ימים של חול" נכתב בסוף שנות התשעים. השני "פירות אשתקד" ב-2002.  מתוך ספר שלא הספיקה לערוך בחייה וייצא, אני מקווה, בקרוב.

 

אחרי כל חג באים ימים של חול 

 

 

חג לא היה

וכבר באו ימי החול

אויר הצטלל אחרי הגשם

רווה הדשא בגני.

 

תחת ענני כבשה

טס לו דמיוני

אל מרחבי ילדות –

הבית ברחוב הישר מקנדיאה.

מי היה הישר הנכבד

והיכן עתה קנדיאה שלנו ?

 

מרפסת ארוכה צופה

מגדל ורוד, המנזר של טביתא

אופק ימינו אז.

 

אבי, אמי – כלו צעדיהם

בית הומה נדם.

וטעם של קפה ערבית

שניחוחו אבד,

מכמיר לבב, עולה

כקטורת

כאומר: הכל נגמר.

 

 

20 בדצמבר 1966. יום הולדת 3

 

פירות אשתקד / אולי בצלאל כהן

 

עוד ידינו עמוסות בפירות  אשתקד
שניחוחם עז ומתיקותם נוזלת עם הצבעים הדוהים.
 
כי הולכים וכלים ימינו
נוצרים את הזריחה ההיא
את הלמות הלב
ופעמיו המרצדים בחושך
 
והשם על הקיר
בצפורן שמיר נחרט,
עולה מלפני כל לילה
ילדה אסורת-רגליים
בשמיכת נוצות רכה
מבקשת

 

 

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • לגי  On 12/20/2007 at 4:56

    האזנתי לך הלילה בשמונים ושמונה
    וכניגן ניק דרייק חייכתי, כי אני יודעת שאתה אוהב אותו

    בטח חשבון הנפש כפול הפעם
    או שאולי זו השלמה מתוקה

    יום הולדת שמח בועז

  • שרון רז  On 12/20/2007 at 5:44

    איתך ביום הזה
    עם היום השמח שלך שהפך גם לפני שנה ולכל שנה ליום העצוב שלך
    חיבוק גדול

  • דפנה  On 12/20/2007 at 7:27

    אוהבת את העדינות בכתיבה שלך

  • מכבס ותולה  On 12/20/2007 at 7:48

    יום הולדת שמח בועז ותנחומי ליום השנה (כבר חלפה שנה?) למות אמך האהובה.

    נרדמתי עם התוכנית שלך באזניות אתמול, כיף להאזין לך.

  • אורית  On 12/20/2007 at 8:12

    שתהיה השנה הבאה עלייך, שנה טובה.

    על הצמידות של יום הפטירה ליום ההולדת אפשר להסתכל גם אחרת: החיים שהיא נתנה לך הם חלק מהמורשת המפוארת שהיא השאירה אחריה. לחגוג את יום ההולדת שלך, פירושו לחגוג גם את החלקים בך שהיא אחראית להם.

  • מ  On 12/20/2007 at 8:21

    אורית אמרה את זה יפה.

  • אופטימית  On 12/20/2007 at 8:43

    ואני שחדשה כאן, אבל וותיקה בלהיות מאזינה מרגישה מציצנית יתר על המידה בכדי להגיב, וגם לא יכולה שלא, כאילו
    אי אפשר הרי להתעלם
    נצטרך למצוא לך איזו ברכה קבועה כזו, שבכל שנה תביע את כל התגובות ביחד.
    מזל טוב, איתך בעצבונך? משהו כזה. בטח תדע לסגנן אותה טוב ממני

  • חנן  On 12/20/2007 at 8:57

    מזל טוב, בנאדם!

  • ח ל י  On 12/20/2007 at 9:38

    גם וגם. הרבה 🙂

  • שי טוחנר  On 12/20/2007 at 9:49

    ותודה על הכתיבה והמוזיקה

    עד 120

    שי

  • חנן כהן  On 12/20/2007 at 10:57

    משתפים בצערם

    ביום שני היה לי יום מחורבן. בדרך הביתה 88 היה (כרגיל) ברדיו ואז עלה בועז כהן לשדר את התכנית הקבועה שלו ”אחרי השקיעה“ והשיר הראשון היה עצוב וגם זה שאחריו ועוד אחד. התקשרתי לאולפן (המספר של האולפן של 88 אצלי בזיכרון של הנייד) ואמרתי לבועז שציפיתי לתכנית שלו שתעשה לי מצב רוח טוב אחרי היום שהיה לי ואם הוא לא מחליף אז אני עובר לגלגלצ. הוא ענה לי ”כאן זה העצובים והאיכותיים. שם זה השמחים והשטחיים“. לא עברתי תחנה ועכשיו עדיין מתנגן לי בראש אחד השירים שבועז שידר, קשה לכתוב דמעות.

    אתמול, יומיים אחרי, בועז כותב בבלוג שלו שאמא שלו נפטרה באותו בוקר. עכשיו אני מבין את התכנית שבועז שידר. בועז כתב שבשעה 7:20 נעצר המוניטור. את הפוסט שלו הוא פרסם ב 12:40. רק חלפו חמש שעות ממותה של אמו, ובועז כהן כותב בבלוג שלו. בשבילי כקורא זו חוויה חזקה של הקשר בין האישי ובין הפומבי. אני חושב שדוקטור בלוג קוראת לזה ”הכתיבה בבלוג כחלק מההוויה האישית ולא כמשהו חיצוני לה“.

    ההמשך כאן
    http://webster.co.il/2006/12/21/87/

  • תימורה  On 12/20/2007 at 11:12

    איך כתבה פעם נעמי שמר, לפני שמרוב דיוק זה הפך לקלישאה? "על הדבש ועל העוקץ, על המר והמתוק"…

    ואם כבר, אז כבר, מאותו השיר:

    "מרשרש אילן ברוח
    מרחוק נושר כוכב
    משאלות ליבי בחושך
    נרשמות עכשיו

    אנא שמור לי על כל אלה
    ועל אהובי נפשי
    על השקט, על הבכי
    ועל זה השיר".

  • ענת פרי  On 12/20/2007 at 11:21

    44 זה מספר יפה, בועז

    בבקשה אל תהיה עצוב

    יהיה טוב

  • שגיאB  On 12/20/2007 at 12:29

    ברגעים הכי שמחים מבינים הכי טוב מה ומי חסר וכמה.
    צריך להתנחם במה ומי שיש, כנראה.
    מזל טוב.

  • ג'וליה  On 12/20/2007 at 13:22

    שתמצא את דרכך שלך להיות שמח ביום הזה, כי למרות שאמא שלך הנפלאה והחמה נפטרה ביום הולדתך, אתה סך כל הדברים הטובים שהיא מילאה אותך בהם, כמו למלא עוגה בשפע של פירות יבשים ומתוקים וטעימים, ואפילו קמצוץ מלח.

    העצבות על לכתה יכולה להתנחם בזה שהיא היתה שם 43 שנים כדי לתת לך את כל האהבה שהיתה לה וכל כך הרבה דברים נוספים שבגללם אתה מה שאתה היום, וזה ממש ממש לא מעט.

    מקווה שתמצא את הדרך להיות שמח בזה.

  • משתמש אנונימי (לא מזוהה)  On 12/20/2007 at 16:49

    ששמעתי מאמי. אמה מתה בהיותה צעירה מאוד. היא התאבלה עליה זמן רב ולא ניחמה. לי עצמי זכור שבגיל 3 נגעתי בברכיה ואמרתי שוב ושוב: אמא אל תבכי.
    האבל והבכי נמשכו, עד שחלמה חלום. בחלום עומדת האם המתה ומניפה את זרועה. מאחורי ידה אפשר להבחין בגן פרחים מרהיב. אל תבכי, אומרת האם המתה, טוב לי, את רואה?
    וכך הפסיקה לקונן. כי אפשר לזכור ולהזכיר, אבל צריך גם להניח למת ולמחות את הדמעות.
    ועכשיו, פשוט מזל טוב לך.

  • מי  On 12/20/2007 at 17:34

    ומהכשרון הנפלא למילים ינקת
    וכמה הייתי רוצה שתשמע
    גם היום כן גם היום את
    "The good old days"
    של ה"אילס"…
    לייחל שתרגיש כמו בכל
    פעם שעשרים לדצמבר הגיע
    הטיפות ממלאות את החלון
    יש ערים שעתה עטופות שלג
    גשרים אוחזים אגמים קפואים
    המון ימים ואוקיאנוסים של עצב
    ותמיד תהיה לך אמא
    בתוך הלב

  • אהוד בן-פורת  On 12/20/2007 at 19:22

    אני חושב שזה יהיה מצווה להוציא לאור את ספר השירים של אמך ז"ל. אני מקווה שיהיה לך את כל האמצעים הנכונים לעשות את זה. כמה שזה אולי יהיה קשה לך נפשית אני חושב שכדאי שתנסה גם להלחין כמה מהם. אני כמובן ארכוש את הספר או את הדיסק (עם איזו הקדשה ממך) ומבטיח לשמור אותו קרוב ללבי.

    בועז, אני מודע לזה שבימים הסמוכים ליום הולדתך ויום פטירתה של אמך אתה עובר תקופה לא הכי קלה, אבל אני בטוח שיש לך את הכוחות להתעלות על עצמך ולהוציא מזה רק את הטוב. אני מקווה שאתה מבין למה אני מתכוון. תקשיב ל-Touch Of Grey של גרייטפול דד. איתך במחשבות ובין עמודי הבלוג גם אם אני לא תמיד מגיב.

  • יוסי  On 12/20/2007 at 23:52

    מצפה לעוד דברים יפים כאלה, אהבתי את שכתבה:
    "אבי, אמי – כלו צעדיהם

    בית הומה נדם.

    וטעם של קפה ערבית

    שניחוחו אבד,

    מכמיר לבב, עולה

    כקטורת

    כאומר: הכל נגמר."

    האם זה באמת נגמר, אולי מתחיל?!

  • bernuli  On 12/21/2007 at 2:37

    שיום ששוני הוא יום אסוני…

    מזל טוב, בועז

  • איתמר  On 12/21/2007 at 13:32

    שנה טובה

כתיבת תגובה

