1977

 

 

1977 היתה השנה שבה אחזתי ביד אחת את הרוק המתקדם, הפולק הבריטי, הג'אז והפופ הסימפוני, אבל מצד שני הוקסמתי מאוד מברנשים זעופים עם גיטרות חשמליות ושירים קצרים, בועטים ומגניבים. סקס פיסטולס, קלאש וסטרנגלרס, בקיצור

קבוצת הכדורסל מכבי תל אביב זוכה לראשונה בגביע אירופה לאלופות, אחרי שהיא מנצחת בדרך (ב-17 בפברואר 1977) גם את צסק"א מוסקבה בדרך והקפטן האגדי טל ברודי ממציא את המושג "אנחנו על המפה". דן מרגלית מגלה את חשבון הדולרים של לאה רבין. ראש הממשלה יצחק רבין מתפטר ובבחירות לכנסת התשיעית הליכוד בראשות מנחם בגין מנצח לראשונה בבחירות לכנסת. חיים יבין ממציא את המלה "מהפך". בסוף השנה יבוא מנהיג מצרים אנואר סאדאת לישראל לביקור הסטורי. ליאוניד ברז'נייב מתמנה לנשיא ברית המועצות. קבוצת הכדורגל של מכבי ת"א מציגה כדורגל מהחלומות וזוכה בכל תואר אפשרי: אליפות, גביע המדינה, אלוף האלופים –  כשהחלוץ האחד, ויקי פרץ, מוכתר כמלך השערים של הליגה והחלוץ השני, בני טבק, כסגן מלך השערים. בצרפת מוציאים להורג את הנידון למוות האחרון, באמצעות גליוטינה. להקת לינרד סקינרד מתחסלת בתאונת מטוס במיסיסיפי. פלה פורש מכדורגל. דייויד לינץ' מוציא (ב-1 בינואר 1977) את סרט הבכורה שלו, "ראש מחק", תרצה אתר מתה בנסיבות טרגיות. גם ולדימיר נבוקוב. גם שניים מגדולי המצחיקנים של הקולנוע: ג'ראוצ'ו מרקס וצ'רלי צ'פלין. 

 

 

 

בקולנוע קורים דברים יפים ליוצרים יהודים. וודי אלן עושה את "הרומן שלי עם אנני" ודיאן קיטון שלו מככבת גם ב"מחפשת את מר גודבר" של ריצ'רד ברוקס. סטיבן שפילברג מגיש את "מפגשים מהסוג השלישי".  חוץ מזה, ב-1977 היו סרט מטוגן של ג'ון לנדיס, ידיד אמריקאי המדהים של וים ונדרס, תשוקה אפלה של לואיס בונואל, סטרושק של ורנר הרצוג, הגבר שאהב נשים של פרנסואה טריפו, שלוש נשים של רוברט אלטמן, ג'וליה של פרד זינמן, פדרה פדרונה של האחים טוויאני, ניו יורק, ניו יורק של מרטין סקורסזה, פרובידנס של אלן רנה והצגת בכורה של ג'ון קסאווטס.

 

 

וחוץ מזה: אני מסיים את היסודי (ביוני) ומתחיל את התיכון (ב-1 בספטמבר), אסטרונומים מגלים לראשונה את הטבעות מסביב לכוכב אורנוס, קט סטיבנס מתאסלם, אלביס פרסלי מתפוצץ מממתקים וטלויז'ן מוציאה את מרקי מון…

טלויז'ן

רשימת השידור של הפרק "1977" – מתוך הסדרה "מופע שנות השבעים" ששודרה ב-88fm
1
TELEVISION – guiding Light

את השיר המדהההההההההים הזה לא מצאתי ביו טיוב – אבל כן מצאתי גירסה יפהפיה של מרקי מון. קטע הנושא מתוך התקליט המכונן משנת 1977 של טום ורלין הגאון והחברים מניו יורק.

http://www.youtube.com/watch?v=vOUIQtWj_X8&mode=related&search=

 

2

אריק קלפטון הוציא את "יד איטית" שלו. אני זוכר את העטיפה הלבנה. אמא שלי התאהבה מיד בסאלי, שכבי  אבל אני אהבתי במיוחד את הקטע האינסטרומנטלי  peaches and diesel

 

3
YES – wonderous stories (שיר ענק של וירטואוזים מפחידים)
PINK FLOYD – pigs on the wing  (איזה קליפ נהדר, חזיר-בלון  מרחף מעל ארובות לונדון…)

ELO – mr. Blue Sky  (שיר מהפנט. מהפנט. סימפוניה מודרנית)

4
1977 היתה השנה שבה אחזתי ביד אחת את הרוק המתקדם, הפולק הבריטי, הג'אז והפופ הסימפוני, אבל מצד שני הוקסמתי מאוד מברנשים זעופים עם גיטרות חשמליות ושירים קצרים, בועטים ומגניבים. סקס פיסטולס, הג'אם, דייויד ביירן וטוקינג הדס, איאן דיורי והבלוקהדס, הארורים, הקלאש. אף פעם לא הבנתי למה צריך לזרוק משהו טוב אחד בגלל משהו טוב אחר. ג'ונתן קו במועדון האדיוטים שלו מתאר את שנת המעבר של חבריו מלהקות הפרוגרסיב ללהקות הפאנק. אני אהבתי גם את אלה וגם את אלה, ממש כמו שאהבתי גם שוקולד פצפוצי אורז וגם משולשי פיצה נוטפי שמן ב"פיצה רימון".

סקס פיסטולס – god save the queen

JAM – all around the world 

psycho killer טוקינג הדס

איאן דיורי –    sex and drugs and rock'n'roll

THE CLASH – I fought the law

אלביס קוסטלו והאטרקשנס – Blame It on Cain

STRANGLERSget a grip on yourself

THE RAMONES – sheena is a punk rocker

THE DAMNED – new rose

ועוד מאותה שנה מדהימה, 1977. "שמועות" של פליטווד מק רושם שיאי-שיאים של מכירות ומתמקם במקום הראשון ברשימת התקליטים הנמכרים בכל הזמנים (השיא הזה נשבר 5 שנים אחר כך, עם "מותחן" של מייקל ג'קסון). באופן מעניין, "שמועות" היה לא רק תקליט מצליח מאוד, אלא גם תקליט נפלא מאוד.
FLEETWOOD MAC – second hand news
FLEETWOOD MAC – dreams

 

הצמד והזוג בריאן ומייקל שלחו שיר פופ-פולק נפלא למצעדים, עם מקהלת ילדים ופזמון מנצח.
BRIAN & MICHAEL  – Match talk men and match talk cats and dogs

 

וגם הקרפנטרס עשו משהו מופלא. לקחו שיר של להקת "קלאטו" הקנדית, שיצא רק שנה קודם (1976), והפכו אותו ללהיט ענקים. טוב, זמרות עם קול כמו של קארן קרפנטר לא היו הרבה…כאן תמצאו את הוידיאו קליפ לשיר  calling occupants of interplanetary craft  ואת התרגום תגלו בבלוג של הסטוריון מצעד המחץ

 

לאן נעלם ג'קסון בראון? לא ברור, אבל אז הוא היה ענק.
running on empty ג'קסון בראון

 

בגיל 13 וחצי למדתי, סוף סוף, שחיה. זה היה בבריכה של קרית אונו וברמקולים שמעו כל הזמן את רשת גימל.  פרמפטון, החבר (והגיטריסט) הבלונדיני וחשוף החזה של דייויד בואי היה שוס אימתני באותו זמן ו"אני בתוכך" היה אהוב עלי במיוחד.
PETER FRAMPTON – i'm in you

 

ז'אן מישל ז'אר עשה את "חמצן" בצרפת. קראפטוורק  יצרו אלקטרוניקה מרתקת בגרמניה. "פרנץ שוברט" של קראפטוורק היה קטע אלקטרוני, חלוצי, שהקדים את זמנו ב-20 שנה. לקינוח: טרנס אירופה אקספרס של האלקטרונאים הגרמנים.

 

אפרופו גרמנים, ו-1977…

 

 

1977 היתה השנה שבה הכרתי את ג'ק. בדיוק לפני 30 שנה. ב-1977 הוא היה בן 15 ואני בן 13 וקצת. הייתי משוכנע אז שבחיים, אף אחת, לעולם, לא תשכב איתי. באותו זמן ג'ק עשה חיים עם נערות יפות מקרית-אונו ואחר-כך קורא לי לבוא לשחק שש-בש ולשמוע תקליטים. ולספר חוויות. ישבתי פעור-פה למשמע הסיפורים הנפלאים. מעריץ.

 

1977 היתה השנה שבה בילינו כל יום אחרי בית הספר (כשהוא לא היה עסוק בלזיין, כמובן) בהאזנה למוזיקה. היתה לו מערכת סטריאו בחדר והמון תקליטים מעולים. מרוק מתקדם ועד ג'אז – קינג קרימזון, ג'נטל ג'יאנט, ג'טרו טול ודייויד דרלינג, ג'ו פאס ומיילס דייויס, בריאן אינו וג'נסיס – כולם היו תקליטיו והוא לימד אותי המון. ב-77' הוא הכיר לי, בין היתר, את רוח ויבבות של ג'נסיס, הולכים למען האחד של יס, את חיות של פינק פלויד ואת אאוט אוף דה בלו של תזמורת אור החשמל (והאלבום הכפול של סטיבי וונדר שירים במפתח החיים – שנאלצתי לקבל, כמו את העובדה העגומה שג'ק היה אוהד הפועל תל אביב).

 

ב-1989 עזב את הארץ ולא חזר. ראיתי אותו מעט מדי ב-18 השנים האחרונות. תמיד הוא מצחיק אותי עד כאב-בטן ותמיד יש לו איזשהו גלקסי 500 או אדורבל או רייד או בדהד או פאפא M שהוא בדיוק מצא באיזו חנות וינילים בפרבר של דטרויט. בשנה שעברה ערכתי ב-88fm סדרת רדיו בשם "מופע שנות השבעים". כשהגעתי ל-1977 שמתי לב שכל השעתיים שלי מורכבות מהשירים שג'ק הכיר לי.

 

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • אייל גרוס  On 02/16/2007 at 15:05

    אכן, וברי סחרוף כתב על זה שיר

  • מואיז  On 02/16/2007 at 15:38

    טת הדבר הכי חשוב שכחת, זו היתה השנה שבה מוסיקת הדיסקו השתלטה על מצעדי הפיזמונים ומצעדי המכירות של התקליטים.

    מהשנה הזאת התחילו חברות התקליטים להוציא תקליטים על פי יכולתם להימכר, במקום מה שהיה קודם, שהוציאו מוסיקה שחשבו אותה לטובה ועשו כל מאמץ למכור אותה.

    המיסחור הרג את המוסיקה, ומאז 1977 זמר כמו בוב דילן היה הופך לזמר שולי, כי תקליטו הראשון נמכר ב 5000 עותקים בלבד…

  • [..of no importance]  On 02/16/2007 at 16:07

    תגיד, מה אתה ויוסי עשיתם בירושלים אתמול?

  • שרון רז  On 02/16/2007 at 16:29

    איזה כייף של פוסט השחלת כאן בועז

    איזה שנה ואיזה זכרונות

    תודה

  • מוטי סגרון  On 02/16/2007 at 16:45

    איך אתה מצליח לזכור את כול זה? אני מבוגר ממך בעשר שנים לאחר שקראתי את הרשימה עלו הזכרונות מחדש. אתה לא הולך לספריה נכון?אתה זוכר טוב?תשמור על זה.טעמי במוסיקה השתנה מעט.חלק מהלהקות שהזכרת אני אוהב גם היום.כמו החונקים. באותם שנים היתה מוסיקת דיסקו בסיגנון אפריקאי.האם אתה זוכר או שלא נתנו לך להיכנס לדיסקוטקים של אז.הידוע מכולם קליפסו ברמלה. תודה על הזכרונות.

  • אורי  On 02/16/2007 at 17:43

    גם אני זוכר את השנה הזאת לטובה. הייתי אז בן תשע ונדמה לי שהמאורע הזכור לי ביותר הוא אותו ערב של ראשית החורף שבו ישבנו מול הטלוויזיה וצפינו, פעורי פה, בנשיא סאדאת יורד מכבש המטוס בנתב"ג ומגיע לביקור היסטורי בכנסת. וכמובן את הלילה ההוא של המהפך הפוליטי הראשון, שבו המבוגרים לא הפסיקו לדבר על הליכוד ומה יהיה ואם תהיה מלחמה וכל זה.

    אחלה פוסט.

  • shin  On 02/16/2007 at 18:28

    בועז, החזרת אותי עמוק לתוך הילדות… אל רוב השירים האלה נחשפתי בגיל יותר מאוחר.

    עוד שירים שמתחברים לי לאותה תקופה –
    driver's seat – Sniff 'N' the Tears
    year of the cat – Al Stewart
    venus – Shocking Blue

    (אני לא בטוח שהשירים האלה מאותה שנה, אולי מ 1978)

  • שוקי  On 02/16/2007 at 19:01

    אגב, קרו בשנה הזו גם כמה דברים חשובים בתחום הטכנולוגיה. באותה שנה, הציגה אינטל את 8086, מיקרוסופט הוציאה לשוק את התוכנה הראשונה שלה ו-Apple הציגה את המחשב האישי הראשון שלה.

  • ערס פואטי  On 02/16/2007 at 19:31

    ושכחת לספר את האגדה על הפעם שבה ג'ק שלך הלך להארלם וקיבל כבוד בפאב בזכות מידותיו הטובות.

  • בדיוק 30 שנה לניצחון  On 02/16/2007 at 19:44

    כמה סמלי שמחר ימלאו בדיוק 30 שנה לניצחון על צסקא מוסקבה – איזו קבוצה נהדרת היתה אז למכבי תל אביב בכדורסל (כן, גם אם רובם היו אמריקאים) – ולעומת זאת היום יש קבוצה שבא לי רק להקיא ממנה ועליה וגועל ובחילה הם הדברים שאני יכול להעלות בדעתי כשאני חושב עליה.

    חוצמזה, בערך אז הכרתי את הגירסה הנשית של ג'ק המוצלח כ"כ שלך, שהיתה מוצלחת בהכככל,והערצתי את האדמה שהיא דרכה עליה, והיא לא הואילה בטובה אפילו לשנוא אותי…

  • יוסי  On 02/16/2007 at 20:56

    http://www.stevewinwood.com/releases/w.stevewinwood.full.html
    אלבום הסולו הראשון של ווינווד יצא ב-77

  • AP  On 02/16/2007 at 21:52

    סרט מטוגן זה של צוקר-אברמס. אולי הכוונה לסרט אילם של מל ברוקס?

  • אסף ברטוב  On 02/16/2007 at 22:46

    אני תמיד אומר שהדבר הכי טוב שיצא מהטלויזיה זו הלהקה של ורליין. איזה אלבום חזק! גיידינג לייט מצוין, אבל אותי תמיד הורס מחדש טורן קרטן, עם היבבות הנהדרות ההן של הגיטרה והשקיעה הזו אל תוך הפזמון…

    (ונולדתי בשנת 1977…)

  • יאיר יונה  On 02/17/2007 at 8:29

    one world – john martyn
    http://en.wikipedia.org/wiki/One_World_(John_Martyn_album)

    היה בג'מאייקה, פגש את לי סקראץ' פרי, חזר.
    עשה מאסטרפיס.

  • מרים איתן  On 02/17/2007 at 10:23

    שלום בועז,
    אני לא בגיל שלך ולא של כל חבורת המגיבים לפוסט שלך על שנת 77.

    אבל גם עבורי היתה 1977 שנה מכוננת.
    באותו הזמן הייתי מורה בבית ספר על-יסודי וניסיתי להשמיע לתלמידי את פינק פלויד-מה אומר לך? התגובות שלהם היו… אלוהים ישמור

    באותה שנה בקיץ שטתי בסירת דייגים מרודוס למרמריס בחברת בחורה אמריקאית שבשערה פס ירוק, ציפורניים צבועות כחול וירוק ובעגיליה תלו סכיני גילוח. ממנה למדתי על הפאנק ומאוחר יותר באותו קיץ הייתי בלונדון בהופעה של ג'וני רוטן.איזה פחד היה לי

    בשנה לאחר מכן תרגמתי עבור התלמידים שירים של בוב דילן ושוב חזרה אותה הפדיחה.
    מסתבר שמורה צריכה ללמד ביאליק ולא להשתדל כל כך.

  • ג'וליה  On 02/17/2007 at 11:25

    התכוונת לשנה מחוננת או שמא לשנה מכוננת?

    תודה

  • ג'וליה  On 02/17/2007 at 16:03

    אחד השירים היפים שאי פעם נשלחו לשם. ושימו לב לשידור בצבע, כי מה שאנחנו ראינו אז בארץ זה רק את גירסת השחור-לבן

  • האישה שעל וכו'  On 02/17/2007 at 21:07

    אני הייתי בת תשע בשנת 77! בשנת 77 המורה למלאכה הביאה לי כאפה! בשנת 77 למדנו לעשות סלסלאות מנצרים.. כדי לעשטת סלסלאות מנצרים צריך מים ונצרים. המים נועדו לרכך את הנצרים על מנת שיהיה אפשר לכופף אותם . היא עשתה תורנות בה על כל אחת מאיתנו למלא שני דליי מים כל פעם שהדליים מתרוקנים והיא אמרה למלא דלי אחד כל פעם.. ואז הגיע תורי למלא ולא נראה לי חכם למלא דלי, להעלות אותו לכיתה ואז לקחת את הדלי השני ושוב פעם לרדת, למלא ולהעלות שוב. אז לקחתי שת שני הדליים, ירדתי לברזיה, מילאתי את שני הדליים ועליתי בחזרה לכיתה ואיך שאני נכנסת ועוד לפני שהנחתי את הדליים היא נעמדה מולי, קרוב קרוב ושאגה: אני אמרתי לקחת אחד אחד אז למה לקחת שניים בבת אחת! מרוב שנבהלתי הדליים נשמטו לי מהידיים וכל המיים נשפכו לה על הרגליים… כל הכיתה הייתה בהלם.. דממה.. המורה האדימה נורא .. ואז היד שלה התרוממה לאוויר ובתנופה אדירה היא הביאה לי את הכאפה! הייתי בת 9 בשנת 77 וחטפתי את הכאפה של הלייף!

  • רונה צורף  On 02/20/2007 at 8:54

    ב-1977 נרצח פעיל זכויות השחורים, סטיב ביקו, בכלא בדרום אפריקה ע"י שוטרים- בעקבות כך פיטר גבריאל כותב עליו שיר יפה ומצמרר. ב-17-5-77 בגין מנצח בבחירות ויבין מכריז על מהפך- ומאז פנינו השתנו לבלי הכר. המדען הבריטי פרידריק סנגר מגלה את הרצף המלא של הדנ"א, הסרט 'מלחמת הכוכבים' יוצא לאקרנים ומשנה את מפת הקולנוע ( לפחות בכל הקשור לתקציבי- על ), הממתיק המלכותי'סכרין' מוצא מהשוק לאחר שהוכרז כמסרטן,
    ו…הכי חשוב יעקב שבתאי מוציא את "זיכרון דברים " – הספר שמאז הוצאתו לאור השתנו פני הספרות בארץ, הספר שעד עתה, טוב ממנו עוד לא נכתב בין תחומי ארצנו הקטנטונת. גם א.ב. יהושע מוציא את 'המאהב', אבל זה פחות חשוב…..

  • מירי  On 02/20/2007 at 13:10

    באותה שנה 1977 ואני בת 23, עשיתי את השגיאה הראשונה הרצינית של חיי והצטרפתי לכת של גורו מהראג'י, ומכאן השתנו הדברים ללא הכר
    כבר לא שמתילב מה קורה בעולם מסביבי, ולכן תודה על התזכורות..

להשאיר תגובה

